Innovatie: distributie op maat

Meer technologie en dalende kosten verklaren de wereldwijde toename van special interest en niche-magazines. Er is veel digitaal te lezen, maar het papieren product zit onmiskenbaar in de lift. En dat vraagt om innovatieve oplossingen voor distributie. Een abonnement nemen of online bestellen ligt voor de hand. Maar losse exemplaren in de winkel kopen? Daar hebben retailers meestal geen ruimte en geld voor. Dus heeft een distributeur daar iets op bedacht: een digitaal magazineschap waar klanten hun magazine kunnen bestellen.

Het gemiddelde aanbod van magazines per verkooppunt is binnen een kleine 10 jaar ongeveer logo VMB Presstweederde gedaald (aldus franknews). En ondertussen stijgt het aantal kleine titels steeds verder. Het Nederlandse bedrijf VMB Press bedacht een eenvoudige digitale display gekoppeld aan een app met zo’n 1800 niche en special interest magazinetitels, direct te bestellen.

Winkeliers kunnen zo hun assortiment magazines vrijwel oneindig uitbreiden. Hun klanten krijgen een groter aanbod en extra service en kleine titels vergroten hun zichtbaarheid en omzet. Een interessante innovatie voor iedereen dus.

,,In de uitgeef- distributiesector praten we onszelf soms de put in dat alles maar online gaat en er geen stuiver meer te verdienen valt met magazines. Maar ik ervaar dat print nog steeds zeer gewild is en juist in special interest nog mogelijkheden tot groei biedt,” zegt Guido Sanders van VMB Press.

Een volgende stap is niet zo moeilijk te bedenken: niet alleen in de winkel bestellen, maar je favoriete niche magazine ook meteen printen.

Bron: Franknews 

Bent u ook van de partij bij de UBA Trends Day op 16 maart?
Kom dan naar de Magazine Media stand en kies uw favoriete magazines!