Column: Innovatie in print? Yes, we Cannes.

Ik zie de eerste Belgen op Facebook naar Cannes verkassen, koffers vertrekken richting luchthaven, en de officiële hashtag voor Cannes Lions is gelanceerd. De eerste winnaars vieren feest.

Ik snap de opwinding. Cannes Lions, jaarlijkse hoogmis van internationale creativiteit. De Leeuwen brullen weer. ’s Werelds beste creatieven zakken af naar Cannes om daar een geweldig beroep te eren en te vieren door er het meest inspirerende werk wereldwijd te belonen met een Gouden, Zilveren of Bronzen Leeuw. Een beetje als het filmfestival, maar dan met Leeuwen. En minder diva’s. Alhoewel.

Een aantal dagen lang worden reclamemensen getrakteerd op een rijke hoeveelheid creativiteit die gretig naar binnengewerkt wordt als visuele en auditieve porno waar je geen genoeg van krijgt. Een altaar dat voor één week opgetrokken wordt in eer van Het Grote Idee, aanbeden door godskinderen en goddelozen allemaal verenigd in hetzelfde bijgeloof.

Het fantastische aan het festival is de archivering en amplificatie van ’s werelds beste. Kleine, grote ideeën die de manier waarop we communiceren challengen. Technologie die innovatie wordt en zo media zichzelf doet heruitvinden. Cannes Lions is een katalysator van inventiviteit, een democratisering van wat begint als een media first en daarna ingang vindt als zuurstof voor een medium.

Uiteraard kijk ik naar alle categorieën, maar er zijn er toch een aantal die ik eerst bekijk. Mobile, Integrated en voornamelijk Print. Ik verwacht experience, stand-out en activatie in print, want daar zit de toekomst van print als commercieel medium. En zeker voor magazines. Ik heb de laatste maanden in België een aantal lovenswaardige zaken gezien met VR, AR, mobiele applicaties als Shazam, Snapchat… Vaak opgezet door of in samenwerking met de redacties die ook inventiever worden in het vormgeven en ter beschikking stellen van de content.

Op moment van schrijven zijn enkel de Print & Publishing Lions, Media Lions en Mobile Lions uitgereikt. In Print & Publishing blijf ik genieten van afgelijnde esthetiek, feilloze fotografie of animatie en kunstige copywriting. Het oermetier van print verheven tot kunst. Ik onthou dit jaar vooral de Freddo-reeks (chocolate/mint/strawberry) en Arabus 3-in-1 Coffee (man/lady/office). Beide Goud. Maar liefst 8 gouden leeuwen in retail en e-commerce (!). Jaarlijkse favo’s Penguin en Getty Images winnen ook goud. En print heeft een verdienstelijke rol in de Mc Whopper campagne, Grand Prix in Print & Publishing.

  • Cannes Lions 2016 - Grand Prix
    Grand Prix

In media (use of print) onthou ik printactivaties voor Showroom Home Delivery voor de Audi A3 (Dentsu inc Tokyo), Champions Hijak voor GO SPORT (TBWA\RAAD Dubai) en Pepito GFR Media Primera Hora (McCann San Juan Puerto Rico). Respectievelijk 2 x Brons en 1 x Silver. 3 Leeuwen in de categorie, niet bepaald heel vruchtbaar. Ja, ik moet toegeven, ik ben wat ontgoocheld. Ik had wat meer verwacht. De innovaties die ik totnutoe gezien heb, zijn voornamelijk klassiek uni-disciplinair. Heel slim, dat wel. Maar geen goud. Komt meteen de vraag of het zin heeft om nog een aparte categorie Print te hebben, of zullen we maar gewoon van Integrated spreken? Ik zie Print namelijk meer schitteren geïntegreerd in een campagnemechaniek. 1 dimensionale esthetiek zal print amper nog zijn in de toekomst van commerciële advertising. Tenzij om de kunst te vieren, maar niet meer als commercieel medium. En misschien daarom mijn voorlopige ontgoocheling. Maar ik geef nog niet op: Integrated en Titanium nog te goed verder in de week. ‘t Is nog niet gedaan, komt goed.

Davy Caluwaerts, Managing Director ZenithOptimedia Belgium
@mediagast


Denkt u, net als Davy Caluwaert, dat de category Print voortaan beter deel uitmaakt van 'Integrated'?

  • Nee
  • Ja
Loading ... Loading ...

Leest u graag nog meer van/over Davy Caluwaert?