Jamie Magazine stilaan wereldwijd merk

Jamie Magazine cover (NL)Personality magazines lijken een nieuwe, mature fase binnengestapt. Wie de evolutie van Jamie Magazine bekijkt, kan het met dit statement enkel eens zijn. Het blad van topchef Jamie Oliver, dat een mix van reizen en koken brengt, krijgt in steeds meer landen een eigen editie. Bovendien geeft het merk een opvallende invulling aan het begrip ‘multimediaal’. Papier is en blijft hierbij centraal staan, in meerdere vormen.

“Je haalt het meeste uit je reisbestemming als je je onderdompelt in de lokale keuken.” Dat is de overtuiging van Andy Harris, Founding Editor van Jamie Magazine, en meteen ook het uitgangspunt van het blad dat de levensstijl van een van ’s werelds bekendste merken – Naked Chef Jamie Oliver – ademt.

De topchef himself is trouwens betrokken bij elke editie van het maandblad, zowel op het vlak van inhoud als van look ’n’ feel. “We discussiëren samen over de ideeën en werken aan de recepten”, klinkt het bij Andy Harris. “Hij kijkt echt naar alles in het magazine. Oliver kiest trouwens telkens de cover. Hij heeft een zeer visuele aanpak en komt met goede commentaren en ideeën.”

Na de lancering van het blad in het Verenigd Koninkrijk begon het aan een ‘wereldreis’. In zes jaar tijd werd in maar liefst dertien landen een licentie voor een lokale editie afgesloten. Onder andere Duitsland, Frankrijk, Rusland en Italië gingen al voor de bijl. De Nederlandse editie, die net als de andere een mix van internationale en lokale content bevat, werd in 2011 opgestart.

Jamie Magazine denkt nog verder over zijn internationale expansie. Uiteraard is er een website met tal van recepten, maar daarnaast herverpakt de uitgever de recepten en verhalen. Ze worden doorverkocht aan magazines en kranten in landen waar er geen lokale editie is en in boekvorm gegoten. In Duitsland verscheen vorig jaar de boekenreeks Jamie & Friends. Ook hier volgen binnenkort andere landen. Of hoe multimedialiteit niet steeds aan het digitale gelinkt hoeft te zijn…