Je magazine digitaal verspreiden voor je printversie: een goed idee?

Hoe verhouden print en digitaal zich tot elkaar? Een vraag die heel wat uitgevers bezighoudt en waarop zowel Roularta als Sanoma een interessant antwoord bieden. Zowel Humo als de wekelijkse Roularta-titels bieden hun blad immers al digitaal aan vóór het op papier te verkrijgen is. Welke troeven biedt het de uitgevers en abonnees? En worden deze digitale edities veel gelezen voor het ‘blad’ in de winkel ligt? Tekst en uitleg door de twee mediahuizen.

“Voor een evaluatie van de digitale Humo is het nog te vroeg”, steekt Humo-Uitgever Chantal Janssens van wal. “Het initiatief is dan ook erg pril. Pas sinds 24 januari bieden we het blad digitaal aan op zaterdag terwijl het de dinsdag erop gedrukt te verkrijgen is. We zijn dus nog maar drie Humo’s ver en zijn nog volop bezig met het uitzetten van proefabonnementen. De hamvraag is natuurlijk hoe die zullen converteren naar volwaardige lange termijn betalende abonnees.”

De demarche van Humo is alleszins opvallend. Het blad gebruikt digitale platformen om het moment van verschijning te vervroegen. “Het is te gek voor woorden om een blad dat af is nog 3 dagen achter te houden voor de consument”, zegt Chantal Janssens hierover. “Daarnaast doen we dit omdat we onze abonnees (ook abonnees met een winkelabonnement) voordelen willen bieden. We weten dat onze abonnees het appreciëren om Humo (op elk device behalve papier) te kunnen lezen op het moment dat het hen het beste uitkomt, en dat is nu eenmaal in het weekend.”

Bij Roularta is er heel wat minder tijdsverschil tussen de ‘lancering’ van de digitale en de papieren versie. Philippe Belpaire, General Manager van Roularta Media: “Onze magazines zijn de dag voor verschijning om 21u beschikbaar in hun digitale versie, als service naar de abonnee. Sneller kan niet omdat de periode tussen het afsluiten van een nummer door de redactie en het drukken en verspreiden minimaal is, om zo dicht mogelijk op de actualiteit te zitten.”

Deze korte tussentijd zorgt ervoor dat de Roularta-titels de meeste digitale lezers pas optekenen op de dag van verschijning zelf . “Afhankelijk van de titel gaat het om 25 à 28 % van het aantal gebruikers op weekbasis”, onthult Belpaire. “De dag voor verschijning en de dag erna zitten op ongeveer hetzelfde niveau: zo’n 17 %.” Er wordt met andere woorden gebruikgemaakt van de service om de dag voor verschijning van de print digitaal al te kunnen lezen. Maar echt ‘boomen’ doen de cijfers niet.

Dat is bij Humo – althans na drie nummers – wel even anders. Absolute cijfers kan Chantal Janssens niet geven, maar ze geeft wel enkele opvallende resultaten mee: “We merken een verdubbeling van het aantal downloads (van de tablet optimised Humo) sinds de start van ons initiatief. En 60% van de downloads – en van de lectuur – per editie vindt plaats in het weekend voorafgaand aan de papieren verschijning op dinsdag.”

Zoals eerder aangegeven is het te vroeg om grote conclusies te trekken, maar dat deze techniek heel wat mogelijkheden biedt voor magazines die voor of in het weekend naar de drukker gaan, is wel duidelijk. Al is veel natuurlijk afhankelijk van de aard van het beestje. Zo is het waarschijnlijk geen toeval dat een bv-blad als Story pas de nacht voor het verspreid wordt, online te vinden is…