JEP komt met guidelines voor native advertising

De Raad voor de Reclame en zijn controleorgaan JEP hebben een code afgesproken over de herkenbaarheid van ‘native advertising en aanverwante commerciële communicatie’. De RvR, waarin alle actoren uit het marketingecosysteem vertegenwoordigd zijn, wil daarmee zorgen dat deze boodschappen steeds door de consument herkend worden.

Lees ook: Native advertising: passende context is bepalende succesfactor

Native advertising of het brengen van merkinhoud die zowel inhoudelijk als vormelijk past in de context waarin hij verschijnt is aan een duidelijke opmars bezig. Veel regelgeving bestond er niet rond. Hoog tijd, vonden de Raad voor de Reclame en de JEP (die alle actoren in de marketingketen bundelen) om daar verandering in te brengen.

Bij onduidelijkheid: label

Zowel voor offline als online publicaties gelden de regels, al voegt de Raad voor de Reclame er meteen aan toe dat voor online media bepaalde principes extra verduidelijkt dienden te worden. In beide gevallen moet het commerciële karakter onmiddellijk herkenbaar zijn. Dat kan door het gebruik van (audio)visuele of inhoudelijke elementen zoals een aparte lay-out of een call-to-action. Wanneer het commerciële karakter niet onmiddellijk duidelijk is, moet de adverteerder een label gebruiken. Dit zijn vermeldingen als ‘advertentie’, ‘reclame’, ‘publireportage’, ‘advertorial’, ‘powered by’… Die kan eventueel vergezeld worden van een begeleidende tekst die verduidelijking geeft.

De guidelines gelden trouwens ook voor affiliate marketing (websites waarbij commerciële partners content plaatsen die doorlinkt naar hun site). Ook in dit geval moet het voor de lezer duidelijk zijn dat het om commerciële communicatie gaat.

De guidelines zijn gepubliceerd op de site van de JEP. Bekijk ze hier.

Ook guidelines voor influencers

Deze guidelines komen er enkele maanden na de aanbevelingen over online influencers. Ook hierin valt de focus op transparantie op: elke commerciële communicatie (waarbij de influencer betaald is) moet duidelijk en als dusdanig herkenbaar zijn. Dit door het gebruik van woorden in de post zoals reclame, advertising of sponsored. Deze moeten op een zichtbare plaats gebruikt worden.

Ook deze guidelines zijn gepubliceerd op de site van de JEP. Bekijk ze hier.

Lees ook andere interessante artikels: