Joepie: app als remedie tegen FOMO

BeeldAppHet antwoord van een magazine dat zich al jaren naar de doelgroep van jonge meisjes (en jongens) tussen vooral 11 en 16 richt? Joepie herbronde zich en is er van overtuigd dat de jongeren van morgen van een magazinemerk een totaalbelevenis verwachten. De lancering van onder andere een nieuwe app met twee maal per dag een verse dosis nieuws, vormt daar een belangrijk onderdeel van.

“Wij willen brengen wat er op de speelplaats leeft.” Zo vat David Debie de ambitie van de Joepie-app samen. De Marketing Director Magazines van de Persgroep Publishing legt uit waarom de mediagroep deze zet deed: “Joepie is een beresterk en supergeliefd merk bij de doelgroep van tieners. Een papieren magazine is voor hen zeker nog relevant, maar we wilden een extra touchpoint met hen creëren en one-to-one communicatie uitwerken. Als remedie tegen FOMO hebben we een app uitgebracht die twee maal per dag (om 7u en om 16u) Joepie-nieuws brengt.”

De manier waarop het nieuws gebracht wordt verschilt op de app van de printversie, maar inhoudelijk worden de sterke punten uit het blad overgenomen. De app brengt dan ook ‘celeb’ en algemeen nieuws, maar ook de populaire rubrieken ‘Hot or not, ‘Sex, mind & body’, de horoscoop , testjes …  “De app blijft dus zeer trouw aan het merk-DNA van Joepie”, stipuleert David Debie.

David Debie wil in de toekomst Joepie nog meer als totaalmerk benaderen. “Voor ons is dit trouwens een geweldig labo voor de andere titels in onze portfolio…  Het leert ons veel over de toekomstige lezers van onze bladen, al zal het mediagedrag van onze huidige Joepie-lezers in de loop der jaren natuurlijk nog grondig wijzigen.”

LANCERINGSCAMPAGNE: marketing en redactie hand in hand om app te lanceren

De Joepie-app mag dan al een grote innovatie voor het merk zijn, de lanceringscampagne is dat evenzeer. Ze bestond uit drie delen en is een mooi bewijs van een goede samenwerking tussen marketing en redactie.

“Om de Joepie-app in de markt te zetten, hebben we een stappenplan opgesteld”, begint David Debie het verhaal van de campagne. “Ze liep in  3 fases. Een teasende opstart om onze Joepie-fans te betrekken, een bevestiging dat we als Joepie nog steeds weten waar de jongeren mee bezig zijn en tot slot onze above the line campagne.”

De bedoeling van de eerste etappe was de grootste fans te prikkelen en hun aandacht te trekken over deze digitale stap van het Joepie-merk.

20150114 LINT GOUDEN SCHOEN VOORUIT MET DE GEIT THIBAU COURTOIS

David Debie: “We vroegen de lezers om een ‘magazine safari’ te doen met een foto van een geit in ons magazine. Die had als slogan “vooruit met de geit’. Daarnaast trok de redactie de hort op en vroeg ze tal van bv’s – waaronder Koen Wauters, Adil El Arbi, Thibaut Courtois en Dennis Praet – om een soortgelijke foto. Via ons magazine en sociale media verspreidden we deze foto’s van bv’s en echte lezers. De interesse van onze lezers was gewekt en de fans van het eerste uur konden dan ook als eerste genieten van onze app.”

Een week later was het tijd voor stap 2. Dat was de bekendmaking van de resultaten van een enquête bij 1600 tienermeisjes en 250 volwassenen. “We legden hen 54 stellingen voor en gingen na in welke mate tieners en ouders het eens waren. Zo konden we nagaan welke misverstanden over jongeren er nog heersen. De bedoeling van deze enquête was natuurlijk om aan te geven dat Joepie uitstekend weet wat er leeft bij de tiener van vandaag.”

Nog een week later, op 4 februari, startte de eigenlijke campagne. “Die hebben we samen met het bureau 20something opgezet”, klinkt het bij David Debie, “en bestaat uit tv-en radiospots waar we de jongeren zelf aan het woord laten.  De boodschap is duidelijk: ‘Joepie is er nu ook twee maal per dag op je smartphone, download de app nu.’ Maar tegelijkertijd benadrukken we in de spots het dna van Joepie. We leggen in onze campagne de klemtoon op datgene wat het magazine het beste kan: het begrijpen van de jongeren. Joepie wil namelijk geen merk zijn dat de jongeren zegt wat ze moeten doen, denken of zeggen. Dankzij de nieuwe app kan het dit nu ook twee maal per dag aantonen.”

De campagne wordt verspreid via video’s (bioscoop, tv, online), online bannering, radio en print. De video’s bestaan uit getuigenissen van tieners die vertellen over hun leven en de perceptie van volwassenen tegenover de jeugd van vandaag. De inhoud van elke film is daarbij afgestemd op het medium waarin het getoond zal worden.

Ontdek meer foto’s van de ‘safari magazine’ met BV

20150114 LINT GOUDEN SCHOEN VOORUIT MET DE GEIT VAN AKEN

20150114 LINT GOUDEN SCHOEN VOORUIT MET DE GEIT Adil El Arbi20150114 LINT GOUDEN SCHOEN VOORUIT MET DE GEIT ANNELIEN COOREVITS