Journalisten, influencers sinds jaren

Influencer marketing is in. Maar is het wel zo nieuw? Zijn journalisten niet van nature influencers? En hoe helpen social media die rol nog versterken?

Influencer marketing is dezer dagen hotter dan een Thais soepje dat je in de straten van Bangkok drinkt. En terecht. Niets is sterker dan wanneer je van invloedrijke personen ambassadeurs van je merk kan maken.

Influencers kunnen tal van achtergronden hebben. Tegenwoordig wordt vaak gekeken naar bloggers, vloggers of Instagramsterren. En opnieuw: terecht. Zij bereiken vaak tien- tot honderdduizenden mensen via hun eigen kanalen.

Daarnaast zijn er nog steeds de personen die er ‘offline’ in slagen om invloed uit te oefenen op aankoopbeslissingen van hun naasten. Bijvoorbeeld je schoonvader binnen de familie als het gaat om kennis over grasmaaiers.

Geloofwaardig medium achter zich

Even traditioneel zijn echter ook journalisten influencers. Wat zij schrijven of zeggen, beïnvloedt bewust of onbewust de lezers, luisteraars of kijkers. Dat is immers ook hun taak. Op basis van research en interviews verwachten we van journalisten dat ze waardevolle zaken highlighten, een standpunt innemen of fenomenen verklaren.

In tijden waarin het van het internet nog geen sprake was, waren journalisten zelfs de belangrijkste influencers. Naar de mening van wijlen Frans Verleyen, jarenlang hoofdredacteur bij Knack, of zijn opvolger Rik Van Cauwelaert, werd week na week uitgekeken. Nu slaagt Daan Killemaes (hoofdredacteur van Trends) er geregeld in het politieke bestel te beïnvloeden over socio-economische thema’s, net zo goed als dat naar de mening van André Lafère als hoofdredacteur van Feeling Wonen wordt uitgekeken eens de Interieurbeurs van Milaan achter de rug is.

Journalisten en social media gaan samen

Waarschijnlijk zijn journalisten tegenwoordig trouwens nog steeds influencers ‘par excellence’. Wat ze voorhebben op hun collega’s die (onder andere) op social media actief zijn, is dat ze telkens een geloofwaardig medium achter zich hebben, wat hun influencer-gehalte nog verhoogt.

Bovendien – en dat is niet verwonderlijk – slagen heel wat invloedrijke journalisten erin om die rol ook door te trekken op social media. Robin Wauters, in het verleden bekroond als meest invloedrijke Belgische journalist, heeft bv. 50.000 volgers op Twitter, terwijl NRC-hoofdredacteur (en Belg) Peter Vandermeersch er intussen zowat 90.000 heeft.

In het buitenland en steeds vaker in eigen land gebruiken ze social media trouwens om enerzijds de aandacht te trekken voor hun stukken (en dus invloedrijker te worden) en anderzijds om iets extra’s te bieden dat in hun eigen medium minder goed lukt. Denk bijvoorbeeld aan de modejournalist die via Twitter of Instagram een blik achter de schermen van een modeshow geeft.

De journalist, influencer door de jaren heen… Elke nieuwe technologie die hem op dat vlak verder kan helpen, zal hij opnieuw omarmen.