Karen Hellemans: “Customer centricity? Magazines werken al decennia met ijkpersonen”

Wie kan er beter de kracht van magazines schetsen dan een adverteerder die de kneepjes van het vak bij een uitgever leerde? Karen Hellemans (ex-Sanoma en De Persgroep Publishing) heeft als Chief Marketing Officer bij kledingketen JBC een duidelijk beeld over wat magazinemakers voor merken kunnen betekenen. U hoort haar op 6 oktober aan het woord op ons MAGnify-event. Ze licht alvast een tipje van de sluier. 

MAGnify 2017 logo

Waarom zouden adverteerders magazinemerken in hun plannen opnemen?

Magazinemakers leveren een grote toegevoegde waarde aan creativiteit. Ze kunnen zich inleven in de leefwereld van hun lezers, onze klanten. Tegenwoordig hebben we de mond vol van customer centricity. Bij magazines zijn ze daar door de creatie van ijkpersonen als decennia mee bezig.

Een tweede reden is de kans die magazines bieden om klanten te bereiken wanneer ze bewust niet digitaal geconnecteerd willen zijn. Consumenten in een ‘switch-off modus’ willen niet gestoord, maar wel geïnspireerd worden en magazines kunnen dat bij uitstek. Daar kan je als adverteerder op inspelen.

Waarom investeert JBC in magazines?

Net vanuit dat inspiratie-aspect. Wij gaan daarbij telkens partnerships met magazinemerken aan om te komen tot creatieve content-oplossingen die over verschillende kanalen uitgerold kunnen worden. Dat laatste is een heel belangrijk element. In de overload aan informatie, moet je als adverteerder zijn waar je consument is en relevant zijn in het kanaal dat je inzet.

Is dat een manier waarop merken nog beter gebruik kunnen maken van magazine media?

Daarvan ben ik overtuigd. Adverteerders moeten daarbij respect hebben voor de knowhow van de redactie. Zij weten het best wat de lezer wil. Minder met logo’s zwaaien en meer relevantie is daarbij de boodschap voor adverteerders.

Maar uitgevers moeten merken ook zien als partners. Het moet een creatieve dynamiek opleveren. Ook wij hebben expertise én kanalen. JBC heeft bijvoorbeeld een database van meer dan 1 miljoen actieve klanten. Dat is een kanaal op zich.

Er is een grote nood aan inspirerende content bij de consument. Hij wil er minder voor betalen, maar hij is niet verdwenen. Ofwel ga je daarvoor als adverteerder te rade bij een contentbureau, ofwel doe je het zelf – we hebben bij JBC een eigen Content Lab – ofwel ga je de samenwerking aan met magazinemakers. Uitgevers hebben daarbij natuurlijk het grote voordeel dat ze – naast hun knowhow over de lezer en creativiteit – ook een bereik en fanbase hebben.

Branded content is zeer belangrijk voor JBC. Hoe ver kan een adverteerder gaan? Hoe product driven mag het zijn?

De bedoeling van het artikel moet duidelijk zijn. Maar een stuk kan ook goed zijn als het over een product gaat. Zeker bij kleding is het product vaak een echt onderdeel ervan. Zo lang je transparant bent, is dat geen probleem.

Wat verwacht u van magazine-uitgevers tussen nu en 2020?

Ik hoop dat ze het digitale nog meer zullen omarmen en nog meer vertrekken vanuit de kennis van hun klanten. Misschien moeten ze zich zelfs los van kanalen als experts centers rond creativiteit en inspiratie gaan positioneren.

Daarnaast wordt het bouwen van een community met een groot engagement nog belangrijker. Flair heeft het aantal lezers van het blad achteruit zien gaan, maar ze slagen er wel nog steeds in om een massa volk op de been te brengen tijdens de Flair Shopping Day.

Waarom moeten mensen naar uw presentatie op 6/10 komen?

Ik hoop dankzij mijn parcours bij zowel magazine-uitgever als adverteerder een beeld te geven over hoe redactie en adverteerder tot prachtige resultaten kunnen komen door samen te werken. Daarvoor moet een adverteerder weten hoe een redactie werkt en moet een redactie snappen wat een adverteerder nodig heeft. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: relevant zijn voor onze klant.

MAGnify 2017 logo

Klik hier om u te registeren voor MAGnify 2017, op 6 oktober in Brussel

 

Lees de interviews met andere keynote speakers van MAGnify 2017:

 

Magazine Media

Bedankt voor uw bezoek aan magazinemedia.be

Wilt u automatisch iedere maand de beste selectie uit al het nieuws, de cases, de research en inspirerende voorbeelden rond magazine media.

Schrijf u dan direct in op de maandelijkse Magazine Media nieuwsbrief: