Kleur belangrijk voor merken

Kleur is een van de beste ‘sluiproutes’ die we gebruiken om informatie uit het geheugen op te halen. Onze hersenen zijn altijd op zoek naar patronen en sluiproutes om de omgeving sneller te herkennen en te interpreteren. Daarom is kleur voor merken ook zo belangrijk: het is de ‘shortcut’ naar alles wat in het brein over het merk ligt opgeslagen. Bovendien hebben kleuren invloed op onze besluitvorming.

Onbewust zijn we constant bezig met beslissingen nemen over onze omgeving, andere mensen en producten. Uit onderzoek blijkt dat 62-90% van onze oordelen gebaseerd zijn op kleur.

De associaties die we hebben met bepaalde kleuren zijn geen toeval, maar cultureel bepaald en dat zie je terug bij merken. Groen is gelinkt aan natuur, dus zie je dat bij groene energiemerken, maar ook natuurlijke gezichtsverzorging. Blauw betekent vertrouwen, vandaar dat financiele instellingen daar graag gebruik van maken. Rood is de signaalkleur bij uitstek (gevaar) maar versterkt ook de eetlust, vandaar dat je die kleur vaak bij fastfood-ketens terugziet.

Dat maakt het bouwen van een merk er niet per definitie gemakkelijker op. Een kleur gebruiken die met een sector geassocieerd wordt, kan slim zijn, maar is niet direct goed voor je opvallendheid ten opzichte van de concurrentie. Er zijn merken die daar doorheen kunnen breken, zoals McDonalds met de switch naar donkergroen heeft laten zien. Of Apple dat van zwart overging op wit en grijs om daarmee hun nieuwe focus op eenvoud te communiceren.

Trends hebben zeker ook invloed op kleurgebruik. Een voorbeeld: gezondheidsproducten. Deze zijn geëvolueerd van producten met een negatieve connotatie (probleemoplossend) naar positief (gezond zijn en blijven, is belangrijk). De gebruikte kleuren in de sector veranderden mee van wit, blauw en groen naar sterke, heldere kleuren.

Uiteraard moeten merknaam en kleur samenwerken en elkaar niet tegenspreken: Green Choices met een paars logo kan dus niet. En kleur kan ook worden afgestemd op het doelpubliek. Vrouwen en mannen reageren anders op kleuren, waarbij vrouwen over het algemeen gevoeliger voor kleurgebruik zijn dan mannen. Alle elementen van het design en de context hebben bovendien een grote impact op de onderbewuste perceptie van kleur en de betekenis voor de consument.

Dus wat te denken van ‘Magazine Media’-oranje? In het hier beschreven onderzoek vonden we helaas geen voorbeelden van oranje merken terug, maar snel eigen ‘onderzoek’ levert het volgende op:

Oranje is een warme, vrolijke kleur vol vitale energie die aanzet tot positief denken en nauw verbonden is met de levenskracht. Oranje zet bovendien aan tot creativiteit en een goed humeur. Het werkt tevens stimulerend en verdrijft stress en depressie.” Bron: Colora

Alleen dat is al reden genoeg om regelmatig deze website te bezoeken!  :-)

Bron: WARC