Laat u inspireren door de beste Franse magazine media campagnes van 2014

Dankzij de SEPM Marketing & Publicité, de Franse tegenhanger van magazinemedia.be, kunnen we u 87 verse marketingcases in magazine media voorschotelen. Het beste van wat er vorig jaar in Frankrijk te ontdekken viel. Niet te missen!

Op een specifieke site groepeert de SEPM Marketing & Publicité sinds 2013 opmerkelijke marketingacties waarbij een magazineregie betrokken was. De bedoeling? De grote variëteit aan acties aantonen die met magazinemedia opgezet worden: van crossmediale cases over de inzet van social media tot acties die verdergezet worden in het winkelpunt.

Onze vijf toppers:

  • SEPHORA: Grazia en KR Media zetten al hun kanalen in voor de lancering van de eerste maquillagelijn van Marc Jacobs, verdeeld door Sephora. Naast een artikel in het magazine was er een dossier over de lancering op grazia.fr met een redactioneel luik, een video en een wedstrijd. Social media zorgden voor virale versterking.
  • VOLKSWAGEN : De meest gelezen rubriek in Neon is ‘Les savoirs inutiles pour briller en toutes circonstances’. Naast deze rubriek plaatsten Mediacom en Prisma Plus een gelijkaardige pagina, met ditmaal triviale weetjes over wagens en onderweg zijn. Aan elk van deze weetjes werd een nuttige innovatie van de autobouwer gekoppeld. Tot slot was er ook een booklet met daarin maar liefst 200 onuitgegeven triviale weetjes. Deze werd op de cover van het blad gekleefd en was ‘Volkswagen’ gebranded. Een mooi voorbeeld van native advertising.
  • COMPTOIR DES COTONNIERS : Met behulp van de ‘fast shopping’-technologie Powateg (downloadbaar op smartphone) maakte modeketen Comptoir des Cotonniers van een magazinepagina een virtuele pop-up store, waar je kledingstukken kon bestellen. Levering: binnen de 48 uur. Het geheel werd aangekondigd met een dubbele pagina die de lezeressen aanmoedigde de app te downloaden (en zo een van de getoonde kledingstukken te winnen). 
  • CARDHU : Soms hoeft het helemaal niet vergezocht te zijn. Whiskymerk Cardhu koos voor een extra cover voor die van het financiële blad Challenges. Die droeg bovenaan het logo van het blad en de vraag ‘Que dit l’économie cette semaine?’. Daaronder een foto van de whisky in kwestie. Het werd verstuurd naar alle abonnees.
  • FUJIFILM : In samenwerking met het reismagazine GEO maakte de fotografiespecialist een speciale tas voor z’n digitale fototoestel FinePix S8600. De tas droeg het label ‘By GEO’ en bood de koper daarnaast een extra geheugenkaart. Ook op de verpakking was het magazinemerk zeer zichtbaar. Of hoe een marketingactie meteen win-win kan zijn.

Overtuigd van deze inspirerende database? Neem dan zelf een kijkje hier.

Zoeken kan via pictogrammen die aangeven om welke categorie (print, print+web,…) of welk merk het gaat.