ROI magazines is de hoogste

Hoeveel extra verkopen genereert uw reclamecampagne? En welk medium heeft de hoogste ROI? Elke adverteerder zal zich deze vragen regelmatig stellen. Op basis van 11 jaar trackingdata – 1.400 campagnes voor 450 merken – concludeerde Nielsen nog maar eens dat magazines in vergelijking met andere media* de hoogste ‘Return on Advertising Spend’ realiseren.

grafiek 3

Gemiddeld leveren magazines 3,94 dollar op voor elke geinvesteerde reclamedollar. Display advertising volgt op enige afstand met een ROI van 2,63 dollar.

Zoals de MPA aangeeft in haar persbericht: “Het afgelopen jaar zagen we een hegemonie van bewijs voor de effectiviteit van printadvertenties en de kracht van magazine media om te overtuigen en te verkopen.” De studie van Nielsen Catalina Solutions (NCS) geeft de Amerikaanse marketeers benchmarks om de ROI van hun eigen mediamix mee te vergelijken. De conclusie? Vrijwel elke mediamix verbetert door het toevoegen van magazines.

De 450 merken zijn verspreid over zeven grote productcategorieën: baby, huisdier, health&beauty, voeding, drank, OTC en algemene producten. In vrijwel alle categorieën doen magazines het heel goed, zoals de grafiek laat zien.

ROI mediaspend per category

Wanneer men het kostenaspect niet in de analyse betrekt, blijkt dat televisie de meeste verkopen per bereikt huishouden genereert. Mobile doet dat het best per 1000 reclame-impressies. Daar staan echter relatief hoge investeringen tegenover, waardoor de ROI lager is.

Nielsen integreert de aankoopgegevens van 90 miljoen huishoudens met mediaplatformen in een ‘single source’. Zo kan het additionele verkoopeffect per medium worden bepaald. NCS presenteerde deze studie “Yes, Advertising Works. Now, What’s My ROAS Across Media Platforms?” onlangs op de ARF-conferentie. In onderstaande presentatie kunt u alle resultaten bekijken.

Bekijk de volledige presentatie hier

*Media: tv, online display & video, mobile, cross-platform, magazines

 

Andere artikelen over ROI en reclame-effectiviteit: