Linda. Een succesverhaal

Wat maakt een magazine vanaf dag één tot een succes? Helaas lijkt er geen vast formule te bestaan. Neem ‘celebrity’-magazines: hoe beroemd en populair de hoofdpersoon ook mag zijn, het is geen garantie voor een goedlopend magazinemerk. Actrice en presentatrice Linda de Mol heeft in Nederland al jarenlang een van de best verkopende en gelezen magazinemerken. Wat is haar geheim?

Het magazine Linda. bestaat sinds 2003 en is zeer snel uitgegroeid tot een multiplatform magazinemerk: maandblad, meerdere specials (o.a. wonen, mode), nieuwswebsite, TV, festival, video, app, social mediakanalen en een eigen reclamebureau. Linda. heeft het allemaal. Met een jaarlijks groeiende oplage, ruim 235.000 exemplaren (5,95 euro/ex.) en een bereik van 1,14 miljoen lezers van het papieren magazine kun je als Nederlandse adverteerder bijna niet om Linda. heen.

Linda.’s geheim

Als er al een geheim is, dan is dat waarschijnlijk dat het magazinemerk steeds weer weet te verrassen met nieuwe invalshoeken en taboedoorbrekende reportages in een strakke redactionele formule en met ijzersterke fotografie en layout. Een goed bijvoorbeeld is de special L’HOMO die in het begin zeer spraakmakend was en inmiddels een vaste jaarlijkse special. Of het verloten van een gigolo onder nieuwe abonnees in 2010.

Lindanieuws - gigolo 2010

Adverteren

Vanaf het begin is er een straf advertentiebeleid gevoerd: merken die de redactie (waarvan Linda zelf vast onderdeel is) niet passend vindt of advertenties die niet mooi genoeg zijn, komen er niet in. In 2014 werd Linda. het Bureau opgericht dat als reclamebureau functioneert en volgens eigen zeggen “alleen maar campagnes die leuk, grappig, mooi en een toegevoegde waarde hebben voor lezers, bezoekers en adverteerders” bedenkt. Voor de eigen media uiteraard.

Oorspronkelijk werd het magazinemerk uitgegeven door een onafhankelijk uitgever, Mood for Magazines, die als snel werd opgekocht door Sanoma Nederland maar niet in het bedrijf geïntegreerd. De huidige hoofdredactrice, Jildou van der Bijl (voorheen Nieuwe Revu), vormt inmiddels sinds 2005 een team met Linda de Mol.

Kanalen

Opvallend in het Linda.-portfolio is de keuze voor een nieuwswebsite. In tegenstelling tot veel maandbladen brengt Lindanieuws.nl – ruim 3,5 miljoen bezoekers in mei 2017 – geen magazinecontent als verlengde van het printmagazine.  Onderwerpen lopen uiteen van entertainment, (inter)nationale beroemdheden tot serieuzere, specifieke Linda.-onderwerpen. Bijvoorbeeld over armoede, waar de Linda.foundation zich op richt.

Linda TVLindanieuws brengt veel  en zeer uiteenlopende videocontent, maar daarnaast bestaat er sinds 2015 ook Linda.tv, gratis online televisie via desktop en app, met een volledig eigen programmering. Volgens eigen zeggen zijn er inmiddels bijna 400.000 abonnees aangesloten.

Aan de nieuwswebsite zijn ook twee wekelijkse nieuwsbrieven gekoppeld: nieuwtjes op dinsdag en Linda.lovesweekend met tips en inspiratie voor het weekend. En uiteraard ontbreken Facebook, Twitter en Instagram niet in het portfolio.

Al met al een zeer mooi succesverhaal voor een magazinemerk dat ontstaan is in het digitale tijdperk. Waarschijnlijk zit het feit dat Linda de Mol zelf een topzakenvrouw is, er toch ook wel voor iets tussen. Misschien een goede tip voor de Belgische uitgevers met plannen in deze richting….

 

Andere inspirerende magazines: