“Live journalistiek biedt mogelijkheden”: Belgische uitgevers inspireren zich op hun buitenlandse collega’s

Recent brachten we op deze site een overzicht van vernieuwende initiatieven uit het buitenland. Maar wat denken onze eigen uitgevers ervan? We stelden hen de vraag.

Lees ook Inspirerende innovatie? Die vind je bij magazinemerken

“Live journalistiek”, antwoordt Philippe Belpaire, Algemeen Directeur van Roularta Media meteen als we hem vragen welke trend uit het buitenland hem inspireert. “Het is een mogelijkheid om nog sneller interactie te hebben met je community waarmee je al dagelijks of wekelijks contact hebt.”

Voor Belpaire zijn er zowel redactionele als commerciële manieren om hiertoe te komen. “Naar het voorbeeld van De Standaard of de VRT zouden we onze journalisten voor een publiek kunnen brengen rond een bepaald thema, maar even goed integreren we hier een commerciële partner in. In samenwerking met Renault Espace hebben we in 2017 een avond georganiseerd waarbij mensen als Jean-Paul Van Bendeghem en Jeff Neve over hun passie kwamen praten.”

In de praktijk

Ook Thierry Hottat, Marketing Manager Advertising bij Produpress, noemt live journalistiek een belangrijke inspiratiebron, al trekt hij het meteen breder. “Leven geven aan je titels en met je lezers in contact treden, daar gaat het om.”

“Door een plaats of een sfeer te koppelen aan je merk, krijg je er als lezer een ander gevoel bij”, gaat hij verder. “En bovendien leert het jou heel veel over je lezer. Zelf doen we tweejaarlijks een studie naar de mening van onze lezers en surfers. Ook daar leren we veel van.”

Ook Produpress zette de stap naar wat we live journalistiek zouden kunnen noemen. “In september 2018 organiseerden we voor het eerst de SUV Days”, legt Hottat uit. “Mensen konden er tijdens een weekend 39 modellen van 15 merken uittesten. Zo’n 90% van onze 1800 bezoekers gaf aan dat ze op deze manier nieuwe modellen ontdekt hadden. Bovendien hadden we ook ‘labo’s’ voorzien met onze jounalisten. Lezers konden leren hoe ze een Park Assist konden gebruiken, bijvoorbeeld. Ook hier komen lezers in contact met onze journalisten en leren die laatste veel over het gedrag en de mening van onze lezers.”

What’s next?

Events zijn dus een uitstekende manier om live journalistiek in de praktijk te brengen. Bovendien biedt het de mogelijkheid om ook andere experiences aan te bieden. Je hoeft je niet tot journalistiek te beperken.

What’s next? Wat is de volgende trend die Belgische uitgevers naar ons land zien komen? Betalen voor online content halen onze twee gesprekspartners aan. “We zijn ervan overtuigd dat het mogelijk is om online content beter te monetiseren”, klinkt het bij Thierry Hottat. “Daarvoor heb je natuurlijk technische capaciteiten nodig want je moet ervoor zorgen dat het voor je lezer super eenvoudig is om te betalen. Het mag geen drempel zijn.”

Hottat haalt het voorbeeld aan van The Guardian, de Engelse krant waar je in plaats van een abonnement te nemen, ook een donatie kan doen. Thierry Belpaire en de zijnen namen recent een ander initiatief: abonnees van een van de Roularta-titels krijgen sinds kort ook toegang tot de online content van de andere titels van de groep. “In ruil voor een paar euro’s meer word je abonnement veel interessanter”, zegt hij. “We merkten immers weinig overlap in ons abonnementenbestand. De boost in bezoekers op de verschillende websites kunnen we trouwens ook aanbieden aan adverteerders.”

Het is wachten op de eerste Belgische magazinesite met de mogelijkheid om een gift te doen…

Meer lezen?