Magazine covers, de stem van het verzet

In veel landen, en vooral de VS, genieten magazines van een stijgende populariteit. Trump zorgt er met al zijn spektakel en onrust voor dat mensen grote behoefte hebben aan kwaliteitsmedia die duiding en achtergrond bieden. Wat de man zelf ook beweert over ‘fake news’, de bevolking weet heel goed het onderscheid te maken tussen goede journalistiek en sensatiemakers. Een aantal magazines neemt de taak als derde macht en publieke stem van het verzet zeer serieus en dat levert prachtige, spraakmakende covers op.

Grote namen als The New Yorker, Time en The Economist werpen zich op als het ‘pop-art geweten van het anti-Trump-verzet’, zoals AdAge het uitdrukt. De recente covers gaan uiteraard over het Charlottesville-debacle en het steeds openlijker racisme in Amerika.

Trump covers Time-The New Yorker-The Economist

Wie online zoekt op ‘magazine covers Trump’ krijgt een mooi overzicht van de kunstwerken die de covers van allerlei magazines gesierd hebben. Zoals deze van Der Spiegel:

Trump cover Der Spiegel

Deze cover van Time over het Rusland debacle was de eerste in een decennium zonder tekst:

Time cover Russia White House

Andere voorbeelden:

Het grote publiek herontdekt de relevantie van goede journalistiek, zo blijkt ook uit de cijfers van deze mediamerken. Voor adverteerders hopelijk ook een signaal om hun doelgroepen te volgen en die kwaliteitscontext voor hun boodschappen terug op te zoeken.

Bron: AdAge, DH, The Daily Beast

Meer lezen?