Magazine media: to mobile or not to mobile?

2015 wordt het jaar van mobile! Dat wordt al sinds pakweg 2003 bij elke jaarwende voorspeld, maar volgens het Innovation in Magazine Media World Report van de FIPP is het dit jaar echt wel zover. In september 2014 overschreed het aantal gsm-gebruikers de 3,6 miljard, waardoor sinds dat moment meer dan de helft van de bevolking mobiel belt.

Dat heeft natuurlijk ook z’n gevolgen voor mobiel internetten en dus voor uitgevers en magazineadverteerders. Laten we enkele op z’n minst opmerkelijke cijfers op u loslaten: 38% van de opgevraagde webpagina’s wereldwijd worden geconsulteerd met een mobiel toestel (niet enkel gsm’s of smartphones, maar ook tablets). In bepaalde landen, zoals Nigeria en India, is meer dan 70% van de web traffic mobiel. Bepaalde magazines zijn al helemaal mee. People bv. haalt dubbel zo veel bezoekers via z’n mobiele site dan via z’n ‘tradionele’ desktop versie.

Mobiel internetten heeft ook andere wetmatigheden. ‘In die Beschränkung zeigt sich der Meister’ is hier meer dan ooit van toepassing, zowel in lengte van teksten als van bv. video’s. Bewegend beeld is sowieso de killer application. Volgens voorspelling zou 79% van de web traffic in 2018 afkomstig zijn van videoconsumptie. Mobiel is hierbij duidelijk de katalysator. Wie in z’n internetstrategie geen rekening houdt met deze (r)evolutie, loopt dus duidelijk achter.

Het Innovation in Magazine Media World Report bevat verder interessante input over mobile advertising binnen een magazine mediacontext. We gaan er binnenkort dieper op in.

Let op: FIPP maakt doorheen het World Innovation Report gebruik van augmented reality via Blippar. U kunt dat hier al eens uitproberen.

Hoe werkt het? Heel eenvoudig. Download de Blippar app en scan de afbeelding op deze pagina (met name het Blippar icoontje onder de T). U krijgt dan de mogelijkheid om de video te bekijken en mee te doen aan een poll.