Magazine media verkopen…. cruises

Heel wat uitgevers zetten hun magazine media ook in als een rechtstreeks verkoopkanaal. Zo ook Roularta, dat een aantal zaken, zoals magabooks, zelf produceert en commercialiseert. Voor andere gaat het de samenwerking aan met adverteerders. Vooral de cruises lijken een schot in de roos.

“In 2014 namen we 400 lezers mee op cruise, in 2015 waren het er 600 en dit jaar hebben we de kaap van 800 gerond.” Geert Lambrecht, Product Manager Line Extensions bij Roularta, is enthousiast over het nieuwe product dat zijn afdeling twee jaar geleden in de markt zette. Over de cruises wordt gecommuniceerd in de bladen en op de sites van de groep, die zo hun capaciteit om lezers/surfers tot aankoop aan te zetten, in de verf zetten.

Waar de afdeling Line Extensions gegroeid is uit de boekenuitgeverij Roularta Books en de verkoop van boeken, cd’s en dvd’s die binnen de interessesfeer van de lezers van een bepaalde titel liggen, haalt ze momenteel 10 procent van haar omzet – jaarlijks zo’n miljoen euro – uit andere verkoopacties waarvoor ze met merken samenwerkt. In het geval van de cruises is dat met de Franse reisorganisatie Rivages du Monde. Andere voorbeelden van dergelijke acties zijn verkoop van wijn, e-bikes of designstukken. In 2016 was een kookpot van Staub de verkooptopper.

Selectief mee omspringen

Geert Lambrecht geeft een woordje uitleg over het business model achter deze acties: “Wij krijgen per verkocht product een commissie. Per actie schatten we zorgvuldig op basis van historiek en verkoopsargumentatie in of het project kans op slagen heeft. Enerzijds zetten we de geloofwaardigheid van onze merken op het spel, anderzijds is er het commercieel aspect. Wanneer we zekerheid willen inbouwen, vragen we een voorschot.”

“Het is natuurlijk niet de bedoeling dat merken met een verkoopactie goedkoop hun visibiliteit vergroten”, gaat Lambrecht verder. “Vandaar dat we hier heel selectief mee omspringen. Dergelijke acties zetten we vaak op voor productcategorieën die niet in onze bladen adverteren of wanneer het merk als enige in zijn sector adverteert.”

Steeds meer online

Over de evolutie van deze manier om magazine media in te zetten, kan Lambrecht zich moeilijk uitspreken. “Er is interesse in vanwege merken, maar het is een zeer volatiele business”, zo klinkt het. “In het beste geval kan je jaarlijks met hetzelfde merk een actie voeren, bij andere merken ligt de frequentie veel lager. We vormen voor deze merken niet onmiddellijk een vast distributiekanaal. Je hoort me dus niet zeggen dat ik er zeker van ben dat hier gegarandeerd groei in zit.”

Hoewel Roularta alle responskanalen inzet, ziet  hij toch een trend naar meer online verkoop. “Print heeft als voordeel dat er een fysiek aspect is. Mensen scheuren de coupons uit het blad of leggen de aparte coupon die bij een blad zit, aan de kant. Maar meer en meer merken wij dat mensen digitaal bestellen.  Wat het beste scoort, hangt af van het product. Bij een jonger publiek is dat vaak online. Het aandeel zal alleen maar toenemen.”

Lees meer over magazine media als verkoopkanaal