Magazine-uitgevers zitten op goudmijn aan data

Volgens François Mariet, keynote speaker op ons MAGnify event (6 oktober a.s),  bieden persmedia adverteerders een unieke toegang tot de customer journey. De  franse media & reclamespecialist, verbonden aan IREP en CESP, schrijft in zijn recente whitepaper “Valeurs de la presse: ses audiences, ses data” dat met name magazine media sterke, rijke en actuele data bezitten door de bijzondere combinatie van papier en digitale media. Zij bieden merken geen impressies, maar eerder een gepersonaliseerd reisplan van de lezers doorheen hun platformen.

MAGnify logo - magazine media congres

De whitepaper geeft een zeer volledig statusoverzicht van de media-transformatie en schrijft daarin dat de grote media, in het bijzonder magazine media, inmiddels digitale, multi-platform (pc, tablet, smartphone) media geworden zijn. De meeste contacten lopen via een of ander scherm. De papieren ‘presence’ van magazines maakt  het echter tot een hybride medium met meerdere fysieke verschijningsvormen.

Nomadisch medium

Dankzij de papieren vorm zijn magazines een ‘nomadisch’ medium, volgens Mariet: het is overal te raadplegen en vergezelt ons onderweg. Bovendien is het zeer gemakkelijk verkrijgbaar door het grote aantal distributiepunten, terwijl het mobiele internet zeker nog zwakke plekken heeft (ook in Belgie!). Bovendien is het aanbod rijk en divers en produceren de titels eigen kwaliteitscontent die door andere media en websites weer gebruikt wordt.

Voor adverteerders betekent de transformatie van magazine media dat hun doelgroep doorheen de dag te volgen is via de verschillende platformen, papier en digitaal, zegt Mariet. Als hybride medium bezitten magazines unieke (toegang tot) data over hun sterk geëngageerde publiek, via CRM, web, abonnementen, die ook nog eens actueel en verrijkt is. Bovendien hebben magazines archieven van woorden, beelden en reclamecontext waar nog enorm veel nieuwe inzichten voor adverteerders uitgehaald kunnen worden.

Goudmijn exploiteren

De taak voor de uitgevers is dan ook tweeledig: enerzijds deze goudmijn uitbouwen en beschermen, anderzijds hem veel beter leren kennen en exploiteren. Dat laatste is zeker niet eenvoudig, waarschuwt François Mariet. Ruwe data moet met de nodige respect voor de privacy van de gebruikers omgezet worden naar customer insights. Daarbij ziet hij zeker een rol weggelegd voor hoog-technologische oplossingen als Artificial Intelligence.

Reclame is inhoud, zoals redactionele content dat is. De inhoud van de reclame en de plaats op het web moeten dan ook door de uitgevers zelf gecontroleerd worden, volgens Mariet. Ook de commerciële content is namelijk van belang voor de consument en er is een duidelijke behoefte aan als gids in het alledaagse leven. Of het nou om gezondheid, beauty, onderwijs, lezen, koken, mode, huis, tuin of automotive gaat.

Bron: Presse Magazine

Meer lezen?