Magazinecontent leidt vaker tot aankoop dan influencers

Na onderzoek uit Duitsland dat aantoonde dat printmagazines geschikter zijn voor marketing dan Instagram (lees hier meer), komen er nu vergelijkbare conclusies uit Nederland. Influencers hebben een andere invloed op hun volgers dan magazines, zo blijkt uit onderzoek van het succesvolle magazinemerk Linda in samenwerking met Mindshare, Kantar en GroupM. Met name als het gaat om invloed op aankopen.

Lees ook: Influencers: authenticiteit grootste zorg digital natives

De helft van de bevraagde magazinelezeressen geeft aan regelmatig of soms producten te kopen naar aanleiding van een advertentie/artikel in een magazine. Bijna 40 procent van de regelmatige volgers geeft aan weleens iets te hebben gekocht naar aanleiding van een online post. Waar de jonge vrouwen vooral make-up en haarproducten kopen, gaat het bij 25-49-jarigen eerder om voeding -en verzorgingsproducten.

Verbondenheid versterkt invloed op koopgedrag

Vrouwen blijken zich sterker verbonden te voelen met magazines dan met influencers. Opvallend is dat dit ook voor jongeren geldt. De doelgroep 25-49 jaar voelt zich sterker verbonden met zowel influencers als met magazines dan de doelgroep 16-24 jaar.

De mate waarin vrouwen zich verbonden voelen, heeft ook effect op de mate waarin ze hun koopgedrag laten beïnvloeden. Van de vrouwen die zich verbonden voelen, heeft 57% weleens iets gekocht naar aanleiding van (betaalde) content in een magazine en 51 procent naar aanleiding van een (betaalde) post van een influencer. Bij vrouwen die zich niet zo verbonden voelen zijn de percentages respectievelijk 44 en 35 procent.

Vrouwen geven aan dat nieuwe ideeën (zowel via magazines als via influencers) de grootste drijfveer zijn om iets te gaan kopen. Voor vrouwen die al overwegen een product te kopen kan content uit een magazine of post aanzetten tot het kopen van een specifiek merk.

Betaalde content influencers negatief

Vrijwel alle respondenten weten dat influencers weleens betaald worden om content te plaatsen en magazines advertenties plaatsen die ingekocht worden. Ongeveer een derde van de 16-24-jarigen geeft aan dat dat een negatieve invloed heeft op de betrouwbaarheid van de influencer of het magazine, voornamelijk omdat zij dan niet weten of ze echt positief zijn over een product.

Voor de 25-49-jarigen is de impact op de gepercipieerde betrouwbaarheid van een magazine vergelijkbaar met de jongere doelgroep, maar ten opzichte van influencers zijn zij duidelijk sceptischer: 55 procent geeft aan dat de betalingen een (sterk) negatieve impact hebben op de betrouwbaarheid van influencers. Ook geven zij veel vaker dan jongeren aan dat ‘te veel reclame’ een reden is om een influencer te ontvolgen (56 procent vs. 42 procent).

Influencers vermaken, magazines ontspannen

Vermaak is de belangrijkste reden om een influencer te volgen, vooral onder jongeren. Voor de groep 25-49-jarigen is ook het krijgen van goede tips en advies van belang. Hoewel vermaak ook meespeelt bij het lezen van magazines, is ontspanning de belangrijkste reden: 70 procent van deze doelgroep noemt dit als belangrijke reden versus 54 procent van de jongeren.

Bron: Adformatie, Sanoma

Gerelateerde artikels: