Magazinecovers : “een cultureel moment gedistilleerd tot de kern van de zaak”

cover Uncovered by Ian Birch“The great covers […are] most of all, a cultural moment [..] distilled to its essence.” Deze, welhaast poetische uitspraak van Anne Fulenwider, chef content officer bij Hearst, staat in het voorwoord van het boek Uncovered, Revolutionary Magazine Covers. Fantastische covers weten in een fractie van een seconde een emotionele impact op te roepen, zegt deze ervaren magazinemaker (o.a. Marie Claire). Zoals de maker van het boek, Ian Birch, Ierse ‘cover-fluisteraar’, opmerkt, zijn de beste covers sociale documenten met unieke achterliggende verhalen. Op deze website zullen wij de magazinecovers en hun verhalen de komende tijd regelmatig onder de aandacht brengen.

Lees ook: Magazine covers, de stem van het verzet 

Het boek is een selectie van de beste magazinecovers volgens Birch. Hoewel de primaire taak van een goede cover is om zoveel mogelijk exemplaren te verkopen, is verkochte oplage niet het selectiecriterium van de auteur. Hij koos de covers omdat ze grenzen doorbraken en verlegden en omdat ze conversaties op gang brachten:

“Deze covers maakten dat een specifiek moment roodgloeiend en betekenisvol aanvoelde.”

Met de komst van internet is print zwaar onder druk komen te staan, maar de laatste tijd is er weer meer aandacht voor. Als tegenreactie op de vluchtige virtuele wereld, maar ook als antwoord op de problemen met geloofwaardigheid en kwaliteit van digitale media. Vooral kleine, onafhankelijke titels profileren zich nu als baanbrekend, maar ook de mainstream magazinemerken laten zich van hun sterkste kant zien in de politieke en maatschappelijke polemieken.

#SayYesToLove

Een goed voorbeeld hiervan, te recent voor deze editie van het boek, is de 2018 februaricover van de Zuid-Afrikaanse Cosmopolitan. Deze Valentijns-editie werd het #SayYesToLove-nummer gedoopt, meteen de campagnenaam op sociale media, waarvan de hoofdoelstelling was om te laten zien dat liefde mooi is, in elke vorm. Daartoe werkte Cosmopolitan samen met transgender-activist en actrice Laverne Cox, die zo ’s werelds eerste transgender covervrouw werd. Een historisch moment. (N.B. Playboy bracht in oktober 2017 een Franse transgender Playmate als centerfold, maar niet op de cover).

De Cosmopolitan was inhoudelijk volledig gewijd aan LGBTQ+-content: mode, beauty en reportages over serieuze onderwerpen als verkrachting en ‘uit de kast komen op het werk’. In Zuid-Afrika is discriminatie op basis van seksuele oriëntatie illegaal sinds 1996 en het werd in 2006 het vijfde land ter wereld dat het homohuwelijk legaliseerde.

Relevant voor Millennials en GenZ

Cosmopolitan speelt in het land een belangrijke rol bij het engageren van Millennials en GenZ-ers in de conversatie over deze thema’s. Op sociale media genereerde de Laverne Cox-cover 21 miljoen impressies binnen drie dagen en werd vervolgens wereldwijd door nieuwsmedia opgepikt. Goed voor de discussie en goed voor het imago van Cosmopolitan als relevant medium. Bij de FIPP Insight Awards ontving de uitgever hiervoor dan ook een bijzondere aanbeveling van de jury.

De barrières om print magazines te maken was nooit lager dan nu door de technische ontwikkelingen. Maar de hindernissen om magazines succesvol te maken, was ook nooit hoger, aldus Birch. ‘Uiteindelijk zullen magazines zoals zeilboten worden, zegt Kurt Andersen (New York, Spy):

“Ze moeten niet meer bestaan. Maar mensen zullen nog steeds van ze houden, ze maken en ze kopen.”

Een betere manier om het nieuwe jaar te beginnen dan met deze quote, kunnen wij ons bij Magazine Media niet voorstellen! Nog eens een mooi 2019 gewenst aan alle magazinemakers en magazinefans.

Bron: Associated Media Publishing, Uncovered

Lees ook: