Magazinemerken groeien door multiplatformstrategie

De tijd is voorbij dat een magazine wekelijks of maandelijks verscheen. De ‘Rules of Attraction’-studie wijst uit dat inmiddels 22% van het publiek iedere dag in contact staat met zijn favoriete magazinemerk (t.o.v. 12% een jaar eerder).

Magazine media zijn een constante factor in het leven van de fan. Jongeren (< 25 jaar) lopen voorop in de acceptatie en het gebruik van nieuwe magazine ‘touchpoints’. In het Verenigd Koninkrijk geeft 96% van deze groep aan magazine media te lezen.

Verra Buimlija, CSO van MEC, verwoordt de ontwikkelingen op magazine mediavlak zo:

“We’re not seeing magazines in silos any more. The fact you can bake in social… additional content that can sit alongside the paper format is hugely exciting for clients.”€

Verra Buimlija, Chief Strategy Officer, MEC

Digitale platformen blijken magazine media daadwerkelijk te versterken, omdat ze de magazine-ervaring rijker en veelzijdiger maken. De toverwoorden zijn toegankelijkheid, snelheid en personalisatie. Elk platform heeft zo zijn functie en zijn moment voor de consument, zo bleek al uit het bekroonde Connected Consumers onderzoek van Time Inc. (FIPP Awards, 2014). Onderstaande grafiek toont de resultaten van de ‘Rules of Attraction’-studie (te lezen met de klok mee):

Met name de interactie met content via mobile steeg sterk (+62% afgelopen jaar), met de verwachting dat deze trend zich nog wel een tijdje zal doorzetten. Magazine media blijven overigens in alle verschijningsvormen hun kernfuncties voor de consument behouden: op ideeën brengen/inspiratie, ontspanning en nuttige tips.

Hieronder de volledige presentatie over ‘Groei’ op basis van de ‘Rules of Attraction’-studie van Magnetic.