Magazinemerken zetten in op kleinschalige events

Magazine media ontdekten een tiental jaar geleden events als extra touchpoint. Happenings als de Flair Shopping Day, de bekendmaking van de Trends Manager van het Jaar of de Nationale Nina-dag lokken duizenden mensen en zorgen ervoor dat magazinemerken en hun publiek live in contact komen. Kleinschalige events gaan nog een stapje verder: ze bieden door hun eigenheid een nauwer contact met de lezer. Iets wat ook een adverteerder weet te appreciëren.

Feeling Forward, zo heet het concept dat Feeling vorige maand lanceerde. Het is een evenementenprogramma “dat je rijker maakt in elk facet van je leven”. Het nieuwe concept omvat zowel breakfast sessions als cocktail events waar thema’s aan bod komen die variëren van een exclusieve parfumworkshop tot een uiteenzetting over ethisch beleggen of een work-out om elke dag energiek te beginnen. Inhoudelijk komen de Feeling-topics aan bod.

Waar bij grootschalige events vooral het gevoel van het magazine naar een live-omgeving wordt vertaald, worden bij kleinere events de inhoudelijke pijlers van het blad verder uitgediept.

Max 100 personen

Met Feeling Forward staat Sanoma voorlopig wat alleen in het Belgische magazinelandschap. Enkel Roularta onderneemt gelijkaardige initiatieven. “Wij organiseren af en toe master classes”, vertelt Philippe Belpaire, General Manager van Roularta Media. “Onze Weekend Knack en Weekend Le Vif Rendez-vous bieden onze lezers een extra beleving, maar we koppelen er ook partners aan. Een adverteerder kan er bijvoorbeeld een product voorstellen.”

Vaak zijn het natuurlijk de sprekers die de deelnemers naar de workshop lokken. Bij Feeling Forward gaat het bijvoorbeeld om namen als Pascale Naessens en Ianka Fleerackers. Telkens zijn maximum 100 lezers welkom. Een bewuste keuze om kwaliteit te kunnen bieden. En daar hangt trouwens een prijskaartje aan. Een event van Feeling Forward bijwonen kost 45 euro,  evenwel inclusief een hapje, drankje en goodiebag (vaak met een boek).

Sterk touchpoint voor adverteerders

Deze kleinschalige events zijn een logische stap voor magazinemerken. “Het maakt deel uit van de beleving van communities”, analyseert Philippe Belpaire. “Mensen lezen over een bepaald onderwerp, maar willen het ook live beleven.”

De events staan dus heel dicht bij de doelgroep en diens leefwereld. Mits ze een relevante boodschap te vertellen hebben, is het dan ook voor adverteerders een interessant touchpoint, met name wat betreft activeringsmogelijkheden…” Aan Feeling Forward linkten zich Omega en Deutsche Bank.

Welke adverteerders én magazinemerken volgen?

Magazine Media

Bedankt voor uw bezoek aan magazinemedia.be

Wilt u automatisch iedere maand de beste selectie uit al het nieuws, de cases, de research en inspirerende voorbeelden rond magazine media.

Schrijf u dan direct in op de maandelijkse Magazine Media nieuwsbrief: