Magazines voor creatieven: vijf klassiekers

Elke creatief moet op z’n minst een aantal abonnementen op inspirerende magazines lopen hebben. Van kunst tot design, over reizen en cultuur. Onderscheiden doen ze zich door hun zorgvuldig uitgekozen lettertypes en beelden, door hun elegantie schrijfstijl en uiteraard door de juiste en verrassende verhalen die ze brengen. Stuk voor stuk kan je er als creatief je mosterd halen. Onze vijf must-reads!

  1. Monocle

Het blad van Tyler Brûlé is een evidentie voor wie met creativiteit bezig is. Monocle biedt tien keer per jaar een overzicht van wat er wereldwijd beweegt op het vlak van business, cultuur en design. Het brengt keer op keer straffe en niet voor de hand liggende verhalen. Online bieden o.a. podcasts een mooi verlengstuk.

www.monocle.com

  1. Wallpaper*

Voor hij Monocle lanceerde was Brûlé hoofdredacteur van Wallpaper*, een magazine dat zich toespitst op de mooie en esthetische zaken in het leven. Zoals daar zijn: architectuur, design, mode en kunst. Na vele jaren nog steeds de referentie.

www.wallpaper.com

  1. Delayed Gratification

Wie wel eens op zoek is naar ideëen, weet dat ze niet op commando komen. Delayed Gratification speelt daar sterk op in. Het zet zich af tegen de trend van ‘almaar sneller’ en is zo het eerste ‘slow journalism’ magazine. De verhalen die het brengt, brengt het wanneer het stof is gaan liggen en de essentiële zaken of gevolgen komen bovendrijven. En dat met grote aandacht voor de drukkwaliteit.

www.slow-journalism.com

  1. Courier

In 2013 gelanceerd, maar stilaan genietend van de status van gevestigde waarde. ‘Faut le faire’. Het overkwam Courier, dat de cultuur van ondernemen wil uitdragen, of het nu gaat over start-ups en technologiebedrijven of de business in mode, media, design of finance. Opmerkelijk: wie wil, kan aandeelhouder worden van het blad.

www.courierpaper.com

  1. Wired

Een klassieker voor wie mee wil zijn met de technologie. Innovatie is key en dat uit zich ook in de lay-out van het blad. Wired oogt futuristisch, zoveel is duidelijk. Ook op het vlak van digitale kanalen is Wired een trendsetter, o.a. met een succesvol iPad-magazine.

www.wired.com