“Magazines zijn een kwalitatief product en daar hoort een fair price bij”

Magazine media worden gemaakt door journalisten, fotografen en lay-outers, maar ook door tal van mensen die meer achter de schermen werken. Neem nu Frank Minne, al meer dan dertig jaar verantwoordelijk voor de abonnees en de losse verkoop van de Roularta-titels. “Een geheim recept voor ons succes in abonnementen is er niet.”

“Wij zijn met onze afdeling verantwoordelijk voor het commerciële, administratieve, logistieke en IT-luik dat bij de verkoop van onze titels hoort”, begint Frank Minne zijn verhaal. De Circulation Director van Roularta illustreert meteen hoe breed die scope is. “Ten eerste is er de klantendienst die dag in dag uit in contact staat met de klanten, ten tweede de DM-ploeg die nieuwe klanten werft en verder houden we ons ook bezig met de relatie met de persverkopers, oplagemanagement, distributie en natuurlijk is er ook de dataproblematiek die jaar na jaar aan belang toeneemt. Onze ploeg telt dus zeer diverse profielen.”

In totaal gaat het om zo’n 50 mensen, waarbij meteen de vraag rijst of de focus op de abonnementen ligt. Van oudsher is Roularta hier immers zeer sterk in. Het antwoord is bevestigend. “Het klopt dat onze DM-ploeg heel wat mensen telt. Vroeger bekleedden we op dit vlak een unieke positie, tegenwoordig merk je dat elke mediagroep zijn beste beentje voorzet.”

Een geheim recept heeft Roularta alvast niet. “Er is niet een enkel element dat het verschil maakt”, klinkt het bij Frank Minne. “De focus op abonnementen is er altijd geweest waardoor we heel wat expertise hebben opgebouwd, b.v. in DM-technieken. Er is geen kanaal of systematiek voor de werving die we niet hebben ingezet in al die jaren. Daarnaast zijn performante IT-toepassingen van groot belang, net als het budget dat je investeert. En tot slot: je kunt nooit sterk zijn in abonnementen als je distributie niet kwalitatief is. Vandaar dat we zeer nauw en continu samenwerken met bpost.”

Van elke 10 verkochte exemplaren van een gemiddelde Roularta-titel zijn er 9 exemplaren die via abonnement aan de man gebracht worden. Zou Roularta dan niet beter alles inzetten op abonnees? “Losse verkoop blijft nog steeds zeer belangrijk om nieuwe lezers aan te trekken”, nuanceert Frank Minne. “Vaak kopen ze eerst enkele nummers in de krantenwinkel en beslissen ze later om zich vaster aan een titel te binden. Maar er zijn ook lezers die, om diverse redenen, trouw blijven aan het persverkooppunt.

Met zijn 32 jaar ervaring in het Belgische medialandschap is hij een oude rot in het vak. Hij heeft dus een goed zicht op de evoluties en haalt vooral de druk op de oplages aan: “Vroeger boekten we een constante groei bij de magazines, nu is het de uitdaging ze stabiel te houden.” Ook voor de toekomst zal dit volgens hem een belangrijk aspect blijven. Daarnaast noemt hij de pricing (“We moeten een fair price krijgen voor onze kwalitatieve producten en ons niet laten verleiden om mee te stappen in een prijzenslag waar op termijn niemand beter van wordt”) en het digitale (“We moeten verder zoeken naar modellen voor een succesvolle digitale transformatie”) als grote challenges.

Graag meer interviews met de ‘makers’ lezen?