MAGnify 2017: wat hebben we geleerd?

Op vrijdagochtend 6 oktober jl vierden wij van Magazine Media onze derde verjaardag met een feestje in Flagey te Brussel. Onder de naam MAGnify zullen wij dat vanaf nu ieder jaar doen en u bent volgend jaar, net als deze keer, van harte uitgenodigd.

Voor #MAGnify2017 hadden wij vier fantastische sprekers* gevraagd om onze gasten helemaal bij te praten over magazine media en dat leverde een levendige en boeiende ochtend op. Bekijk het sfeerverslag hier.

Alles draaide deze ochtend om de vijf basiskrachten van magazine media, die door onze dagvoorzitster Ianka Fleerackers nog eens werden gepresenteerd:

Ianka Fleerackers: 5 magazine media powers

Als eerste was het de beurt aan Juan Señor (lees hier ook het interview met hem terug). Zijn bevlogen verhaal over “The Power of Magazine Media” in een aantal tweets:

@JuanSenor #MAGnify2017

“Readers will have to pay from now on either with their wallet or with their data”

Juan Senor slide - pay for content

Print is haute couture, digital is prêt-à-porter

Juan Senor: meet the click farms

“Become digitally sustainable before you become print unsustainable”

Juan Senor: become digitally sustainable

“Print is here to stay as a bridge to the future, but will not be the answer”

“I know more people who own VR companies than own VR devices”

“Start a revolution based on a dream of great journalism and storytelling. You must have a dream”

“Only good storytelling will save journalism worth paying for…”

“We need great editors and crazy people”

Juan Senor - quote Sir Sorrell

Vervolgens kwam Karen Hellemans op het podium om haar ervaring als merkenmarketeer met  enorme magazinekennis uit de doeken te doen. (Lees hier ook het interview met Karen.) In haar zeer persoonlijke verhaal kwam de passie voor magazines (en die voor ‘lovebrand’ JBC) sterk naar voren. De samenwerking met uitgevers is haar als adverteerder met kennis van en respect voor magazinemaken op het lijf geschreven.

#KarenHellemans @JBCStyle #MAGnify2017

@JBCStyle en media: partners in creativiteit

Karen Hellemans - customer centricity

JBC customer centricity. Duidelijke data inzichten in doelgroep

Data versus buikgevoel met #KarenHellemans op podium

Insperience = inspiratie en experience

Karen Hellemans - inspiratie en experience

Case @JBCStyle met #NINA  #KarenHellemans #MAGnify2017

Na de korte pauze ging de ochtend verder in het Frans met de Parijse mediaprofessor François Mariet (herlees zijn interview hier). Zijn humoristische ‘college’ liet geen twijfel over zijn sterke geloof in de kracht van de pers en magazine media als enige ‘hybride medium’ in de digitale wereld. De professor stelt met nadruk dat de opportuniteiten voor datamining en smart data door uitgevers nog onvoldoende benut worden.

@FrancoisMariet  #MAGnify2017

“Social media blow their own horn constantly”

“Magazines: le seul média hybride”

“La presse c’est aussi la possibilité de toucher tout le monde”

“Je ne crois pas que le model business de Facebook peut exister longtemps”

“Il arrive Amazon. C’est pire que le duopoly”

“Smart data, c’est votre capital” (pour les editeurs)

“La presse magazine a des datas fiables. Aucun des autre média peuvent dire ça”

Francois Mariet: magazines offer data goldmine

“Presse mag: ads you can trust”

“La création est une des solutions”

“Déséparer publicité et rédactionnel ?”

” La conclusion de fable du renard Netflix et le corbeau Disney : Disney ne vende plus ses contenus à Netflix.”

Last but not least sprak Jesper Laursen over “How to succeed with native advertising in the magazine industry” (lees ons interview met Jesper hier). Als voormalig journalist en oprichter van het Native Advertising Institute is hij uitstekend geplaatst om alle betrokken partijen, uitgevers, adverteerders en bureaus te adviseren over native. Volgens Jesper is deze snel groeiende vorm van reclame een van de grootste trends in marketing vandaag. Zijn presentatie was een preview van het jaarlijkse NAI-onderzoek  naar de stand van zaken van native advertising in de wereld.

@jesperlaursen #MAGnify2017

Definition #nativeadvertising

Jesper Laursen - definition native advertising

By 2020 advertisers expect to spend 29% of budget on #nativeadvertising @jesperlaursen #MAGnify2017

Native advertising share for publishers now 19%, expected to be 33% in 2018

“Publishers are becoming very good at working with other platforms than their own”

“31% publishers has in house studio for #native advertising worldwide”

“The only people that click on banners do so because they have a big thumb”

“For advertisers, the second most important factor for ad placement is reputation of the medium” (audience is #1)

ZMOT (Zero Moment Of Truth) model explained:

Jesper Laursen - ZMOT slide

“70% of buyers decision is being made in ZMOT” = reason for #nativeadvertising

“Leverage technology for native”

JEsper Laursen - leverage technology

“Stop talking about the brand” #advertisers to succeed in #nativeadvertising

“Renewal rate is 30% on average. Be patient. It takes time to build trust. 6 months or more”

De vier sprekers maakten de derde Magazine Media-verjaardag tot een waar feestje van de voortdurende krachten van magazine media ! Afspraak in 2018 voor het vervolg.

 

Bekijk de video met het sfeerverslag van MAGnify 2017 hier

Meer over #MAGnify2017? Klik hier

 

*Onze MAGnify 2017 sprekers:

Juan Señor, co-auteur van het FIPP World Magazine Media Innovation Handbook, Partner bij de Innovation Media Consulting Group in London en Visiting Fellow at Oxford University.

Karen Hellemans, Chief Marketing Officer JBC en voormalig uitgever en business director van Sanoma en De Persgroep.

François Mariet, Professor Media Management (media, marketing & advertising) aan de Université de Paris Dauphine met jarenlange praktijkervaring in media- en reclamebureaus (Havas, Publicis).

Jesper Laursen, oprichter en CEO van het Native Advertising Institute, een wereldwijde kennishub voor uitgevers, merken en bureaus op het gebied van native advertising.  Oprichter van Brand Movers (content marketing) en Media Movers (journalistieke productie).