MAGnify 2019 komt eraan! (terugblik 2018)

Op 3 oktober 2019 organiseert Magazine Media de derde editie van MAGnify in CC De Factorij in Zaventem. Om alvast een beetje warm te lopen, kijken we terug op de twee voorgaande edities (lees hier terugblik 2017). MAGnify 2018 was de eerste editie met een sofasessie. We gaven verschillende visies de ruimte: mediabureau, adverteerder, uitgever en onderzoeker. Wegens succes herhalen we dat concept dit jaar met Danny Devriendt als discussieleider en met het thema: De wereld is plat.

MAGnify 2018 logo

De sprekers van MAGnify 2019 zijn bekend.
Aarzel niet, schrijf u hier (
www.magnify.be) meteen in en kom op 3 oktober naar De Factorij in Zaventem.

Een sfeerimpressie van MAGnify 2018 kunt u hier bekijken 

Magnify 4-10-18  84 1. De eerste spreker van de dag op 4 oktober 2018, was Juan Señor, van de Innovation Media Consulting Group. Hij vulde zijn bevlogen verhaal over de kracht van magazines en print (Print is haute couture) van vorig jaar aan met een relaas over vertrouwen in tijden van fake news.

Señor vertelde zijn publiek dat kwaliteit niet gratis kan en mag zijn. Wanneer je waarde levert, moet daarvoor betaald worden. Daar zijn contentmakers in het verleden in de fout gegaan en die moet hersteld worden. Zijn belangrijkste boodschap voor uitgevers is dan ook: “Je moet mensen (weer) zover krijgen dat ze betalen voor je content, anders heb je geen toekomst in publishing. Innovatie in tech, media, gadgets en widgets zal je niet redden.”

Volgens Juan Señor zal print nog lange tijd blijven bestaan, maar in de tussentijd moeten uitgevers ervoor zorgen dat andere platformen van hun merk rendabel worden. Magazines hebben twee belangrijke factoren in handen om waarde te creëren: kwaliteitscontent en vertrouwen. Dat laatste is in belang alleen maar toegenomen in deze tijden van ‘fake news’.

Zijn vijf sleutels voor een succesvolle printpublicatie beginnen dan ook allemaal met het woord ‘premium’:

Keys for a succesful print publication, Juan Senor

Magnify 4-10-18  103 2. De tweede spreker van de ochtend was Steve Goodman, Managing Director Print Trading GroupM in het Verenigd Koninkrijk. (lees het interview met hem hier)

Zijn boodschap was dat de slinger te ver is doorgeslagen richting digitale media. We moeten opnieuw de balans vinden tussen digitale en gevestigde media, zei Goodman. Aan het begin van dat jaar uitte zijn collega Adam Smith dezelfde zorg in een interview in The Guardian: GroupM betreurt de snelle daling van investeringen in magazines en voorspelt een hernieuwde waardering van het medium door adverteerders.

Goodman op MAGnify 2018: “Het viel en valt ons op dat de switch van traditionele naar digitale media wel heel sterk is. Het ging gepaard met een switch in focus: van brand awareness naar engagement.” Hij pleitte dan ook voor meer langetermijnplanning en afkicken van de ‘verslaving’ aan directe, zelfs real-time, resultaten.

Bekijk hier zijn presentatie

Bruno Poyet 3. Uit Frankrijk komt het duo dat de derde keynote van de ochtend voor zijn rekening nam: Bruno Poyet en Benoit Bochu van Impact Mémoire (lees hier het interview met hen). Zij presenteerden de resultaten van hun onderzoek naar aandacht in de reclame-context.

Op basis van hun eigen research onderscheiden zij twee soorten aandacht: automatische en vrijwillige. Automatische aandacht is er wanneer er bijvoorbeeld iets gaat flikkeren op je smartphone of wanneer je in een magazine een pagina omdraait en op een advertentie stoot. Emotie is dan belangrijk. Vrijwillige aandacht is dan weer diepgaander, waardoor het voor engagement bij de consument zorgt. Bijvoorbeeld wanneer hij native advertising leest. Belangrijke factoren om vrijwillige aandacht te bekomen zijn storytelling, emotie en interesse – de consument moet de boodschap nuttig vinden.

“We rekenen nu met kost/grp en dergelijke”, aldus Benoit Bochu, “maar eigenlijk zou aandacht een currency moeten worden.”

Bekijk hun volledig presentatie hier

Magnify 4-10-18  192 4. Sofasessie: “(Post-)Millennials hate established media brands, except when they love them.” Dat is de titel van het rondetafelgesprek waarmee we de tweede editie van MAGnify afsloten. Onder leiding van Vanessa Sanctorum, Strategy Director bij Havas Media (lees hier haar eigen terugblik) bespraken de deelnemers de vraag hoe de jongere generaties omgaan met media en wat dat betekent voor de toekomst van media en reclame.

Deelnemers aan de discussie waren:

  • Nathalie Erdmanis, Director Strategic Marketing & Branding bij AG Insurance
  • Els Thielemans, CEO Maxus
  • Mike Koedinger, Founder en Chairman van de Luxemburgse uitgeverij Maison Moderne
  • Katia Pallini, Content Marketing Manager, Insights Consulting

De sofasessie is hier volledig te bekijken:

Ga naar www.magnify.be voor meer informatie over de sprekers van MAGnify 2019 en schrijf u meteen in.