MAGnify: terugblik op de eerste editie (3e editie komt eraan!)

Op 3 oktober 2019 is het weer de beurt aan magazine media om het podium te beklimmen. Dan is immers de derde editie van MAGnify in CC De Factory, te Zaventem. Onder begeleiding van Marcel Vanthilt zal een drietal sprekers uit binnen- en buitenland u bijpraten. Ook hebben wij in samenwerking met Danny Devriendt een boeiende sofa sessie op touw gezet. Om alvast een beetje warm te lopen, kijken we terug op de vorige edities. Deze keer: MAGnify 2017.

MAGnify 2018 logo

Schrijf u hier  nu al in voor MAGnify 2019!

5 pijlers van magazine media

Twee jaar geleden, 6 oktober 2017, startte Magazine Media een nieuw initiatief om u in één ochtend helemaal bij te praten over magazinemerken, met de focus op deze vijf pijlers van het medium (zie ook: www.magnify.be):

  • Magazine media bieden u geëngageerd publiek. De band tussen lezer en magazinemerk is zo sterk en het vertrouwen zo groot, dat lezers deze op geadverteerde merken overdragen.
  • Creatieve mogelijkheden van magazine media om op te vallen en aandacht vast te houden. Merken kunnen gebruik maken van alles wat de technologie mogelijk maakt in druk: geur, smaak, tast, maar ook visuele trucs en andere geheugenboosters.
  • Magazinemakers zijn storytellers van nature. De liefde voor verhalen is zo oud als de mensheid. Magazines zijn pioniers en experts in de juiste balans tussen redactie en commercie bij het vertellen van goede, aansprekende verhalen.
  • Magazinereclame is een natuurlijk, niet-storend onderdeel van de ervaring. Lezers zien advertenties veelal als aanvullende informatie en inspiratie.
  • Crossmedia oplossingen met magazine media verhogen ROI. Samenwerking met andere media versterkt de effectiviteit en efficiency van mediaplannen, maar ook binnen een magazinemerk is de combinatie van platformen een sterke troef.

MAGnify 2017: Juan Señor, Innovation Media Consulting GroupJuan Senor MAGnify

Juan Senor MAGnify

De eerste editie van MAGnify vond plaats in Flagey, te Brussel. De dag werd geopend door Juan Señor, Partner bij de Innovation Media Consulting Group in Londen, Visiting Fellow at Oxford University en gevestigde waarde tijdens Cannes Lions.

De kern van zijn bevlogen presentatie was dat magazine media niet meer gratis kunnen zijn, want iets dat waarde heeft (kwaliteitscontent), moet betaald worden. Lezers zullen vanaf nu ofwel met hun portemonnee ofwel met hun data betalen, aldus Señor.

Print is haute couture, want van hoge kwaliteit en schaars en digital is pret a porter, want alomtegenwoordig en goedkoop, zegt Juan Señor. Print is echter niet het antwoord, voor uitgevers, maar wel een brug naar de toekomst: Become digitally sustainable before you become print unsustainable, zo waarschuwt hij.

Karen Hellemans, JBC

Volgende spreker was Karen Hellemans, toenmalig Chief Marketing Officer JBC. Magazinemakers leveren een grote toegevoegde waarde aan creativiteit, zegt Hellemans. Ze kunnen zich inleven in de leefwereld van hun lezers, onze klanten. Tegenwoordig hebben we de mond vol van customer centricity. Bij magazines zijn ze daar door de creatie van ijkpersonen al decennia mee bezig.

Bij JBC kijkt men vanuit marketing dan ook naar magazinemerken als partners in co-creatie, doelgroepkenners en content-experts/-producenten. Magazines zijn een medium voor awareness en merkimago. Bovendien bieden ze de mogelijkheid om klanten te bereiken wanneer ze bewust niet digitaal geconnecteerd willen zijn. Consumenten in een ‘switch-off modus’ willen niet gestoord, maar wel geïnspireerd worden en magazines kunnen dat bij uitstek. Daar kan je als adverteerder op inspelen.

François Mariet, Université de Paris Dauphine

_DSC5297 copie De Parijse mediaprofessor François Mariet (Professor Media Management, Université de Paris Dauphine) bracht als derde spreker een humoristisch ‘college’ dat geen twijfel liet over zijn sterke geloof in de kracht van de pers en magazine media: het enige ‘hybride medium’ in de digitale wereld, zegt Mariet. De professor stelt met nadruk dat de opportuniteiten voor datamining en smart data door uitgevers nog onvoldoende benut worden. Magazines hebben betrouwbare data. Dat kan geen enkel ander medium zeggen. “Smart data, c’est votre capital.”

“Social media blow their own horn constantly”, vertelde Mariet het publiek. Amazon komt eraan en zal nog erger zijn dan de Duopoly, was zijn inmiddels uitgekomen profetie.

Jesper Laursen, Native Advertising Institute

Als laatste spreker was Jesper Laursen, oprichter en CEO van het Native Advertising Institute, aan het woord, met een relaas over hoe succesvol native advertising te bedrijven in de magazinewereld.  Volgens Jesper is deze snel groeiende vorm van reclame een van de grootste trends in marketing vandaag. Zijn presentatie was een preview van het jaarlijkse NAI-onderzoek  naar de stand van zaken van native advertising in de wereld.

Uit het onderzoek blijkt dat 70% van de aankoopbeslissingen worden genomen in het ‘nulmoment van de waarheid’ (ZMOT), een door Google geclaimde term. Dat betekent dat de voorkeuren van mensen al vastliggen voordat ze nog maar beginnen aan de beroemde customer journey voor een aankoop. Dat is de belangrijkste reden om native advertising in te zetten: beïnvloeding van keuzes in dit belangrijke ZMOT.

Volgens Laursen zijn uitgevers goed aan het worden in werken met andere platformen dan hun eigen. Op dat moment had ongeveer een derde van de uitgevers al een eigen studio voor native advertising. Adverteerders waarschuwde hij dat ze moesten ophouden met over hun merk te praten. Dat is volgens hem voorwaarde voor goede native advertising.

Schrijf u nu in voor MAGnify 2019!
Alle informatie en inschrijvingsformulier vindt u hier (
www.magnify.be).

Alle links naar de informatie van MAGnify 2017 vindt u onderstaand: