Marketing, de link tussen redactie en sales

Magazine Media worden gemaakt door journalisten, fotografen en lay-outers, maar ook door tal van mensen die meer achter de schermen werken. Zoals de marketing manager die het merk uitbouwt en verantwoordelijk is voor de lezersmarkt. Bij Produpress is er ook een link met sales, vertelt John Jeanquart, Marketing Manager bij de groep die vooral bekend staat om zijn autobladen.

“Ik sta eigenlijk middenin de organisatie en spreek met iedereen.” John Jeanquart kent zijn plaats. Zoveel is duidelijk. De Marketing Manager van Produpress onderhoudt goede contacten met de redactie, maar ook met de regie. “We werken samen aan een gemeenschappelijk doel”, zo zegt hij. “Onze salesmensen worden met open armen ontvangen door onze adverteerders omdat we zo relevant voor hen zijn. Dat weerspiegelt zich ook intern. Bij ons geen spanningen tussen redactie, marketing en sales.”

Als we hem vragen om zijn verantwoordelijkheden op te sommen, begint hij bij de lezersmarkt – waar de focus duidelijk ligt. “Ik ben verantwoordelijk voor de verspreiding van onze bladen in de boekhandel en de fidelisering van onze abonnees”, zo klinkt het. “Daarnaast moet ik nieuwe lezers werven en is het digitale uiteraard een steeds belangrijker objectief. Tot slot zijn ook alle partnerships en events een onderdeel van mijn takenpakket.”

Bij die partnerships is er sinds enkele jaren ook een link met de adverteerderswereld. “We hebben inderdaad een crossmarketingcel uitgebouwd”, legt Jeanquart uit. “Bij deze acties linkt een adverteerder zich aan een actie van een van de Produpress-titels om zo te mikken op engagement, leads en experience. Zo zijn we recent met een aantal lezers met Volkswagen naar de Rally van Marokko getrokken. Daaraan is een wedstrijd gekoppeld en na het event brengen we het verhaal als native advertising.”

Voor Produpress zit de uitdaging in alles wat er online gebeurt. Jeanquart: “Op de lezersmarkt houden we goed stand. De vakpers heeft heel wat troeven natuurlijk. De legitimiteit die we op papier hebben, moeten we nu echter doortrekken naar online. Daar liggen heel wat mogelijkheden.” In detail treden over wat er op dit vlak op het programma staat, kon de Marketing Manager echter niet. “Offline volgen we trouwens met een nieuwe maquette die meer jongeren en meer vrouwen moet aanspreken.” Kortom, de bladen van Produpress moeten nog meer een merk worden.

Dat is trouwens ook de evolutie die John Jeanquart voor de hele magazinemarkt ziet.

“Internet biedt het grote voordeel dat je leads kan genereren. Als uitgever kan je daar je business model opbouwen.”

Maar internet zorgt ook voor extra uitdagingen: “Mensen krijgen via kanalen als Facebook of Twitter de info over automerken op hetzelfde moment als de journalisten van Produpress. Je moet je als magazine nog meer gaan onderscheiden: nog uitgebreidere testen doen, nog meer onderzoeksjournalistiek brengen…”

John Jeanquart, Marketing Manager bij Produpress

 

Lees ook de verhalen van andere ‘Makers of Magazines’:

The Makers of Puskás, Jonas Heyerick & Jelle Vermeersch, Cascade
Eva Janssens, Inbound Sales Executive, Sanoma
Els Van Humbeeck, Advertising Operations Manager bij De Persgroep
Linda Scheerlinck, Research Manager bij Roularta