Media-expert over magazine media in België: Luc Gueury

Hoe kijken media-experts naar de evoluties in het Belgische magazine medialandschap? En waaraan hebben ze nood? We vroegen het aan een reeks experts binnen de mediabureaus. Deze keer aan de beurt: Luc Gueury, Print & Cinema Director bij Space.

Hoe evalueert u de inspanningen van de uitgevers van magazine media in het Belgische medialandschap?

Magazine media is een van de media die het hardst lijden door de komst van het digitale. De inspanningen van de uitgevers (o.a. overnames) hebben ervoor gezorgd dat er weinig titels zijn verdwenen. Maar waar ik het meest perplex van sta, is dat de kwaliteit van het journalistieke werk sterk achteruitgegaan is. Daar moeten ze volgens mij veel meer in investeren.

Adverteerders zoeken nog altijd de waarden van magazines op, maar ze vinden geen kwaliteit meer. En natuurlijk speelt ook het element dat magazines vooral op lange termijn werken en er nu vooral oplossingen voor de korte termijn worden gezocht. Maar magazines hebben intussen voldoende aangetoond dat reclameruimte erin nemen resultaat oplevert.

Op welk vlak zouden uitgevers extra moeten investeren?

Ze moeten meer samenwerken. Magazine Media is een zeer mooi voorbeeld. Enkel door samen te werken, kan je de krachten bundelen tegen andere media. De Big Wraps (een package over uitgevers heen, nvdr.) was nog zo’n goed idee, maar jammer genoeg is het geen succes geworden. Ik vrees dat sommige magazineregies het zelf als concurrentie zagen…

Samenwerking kan er ook op technologisch vlak. Bijvoorbeeld door een gemeenschappelijk online betaalsysteem te ontwikkelen, door te komen met een gemeenschappelijke AR-oplossing,…

Daarnaast moeten ze meer doen dan papier. Met online initiatieven moeten ze hun moderniteit tonen.

Wat doen de Belgische uitgevers al goed?

Ik ben fan van events zoals de Libelle Winterfair of de Goed Gevoel Ladies Fair. Ze zijn interessant om de band met de lezers aan te halen én zijn ook interessant voor adverteerders. Misschien kunnen verschillende titels hier ook gaan samenwerken en er zo nog meer in investeren…

Kunnen ze inspiratie vinden in het buitenland?

Je ziet dat investeren in kwaliteit in het buitenland loont. Ik denk dan bv. aan L’Equipe en Le Monde in de Franse krantenwereld. Ook magabooks zoals Idéat of The Good Life zetten de inhoud centraal.  In Engeland is Monocle een vergelijkbare ‘success story’.

Vindt u dat het marktaandeel van magazine media in de totale mediamix terecht is?

Er zijn alleszins redenen waarom het blijft dalen. Bij affichage zie je bijvoorbeeld heel wat initiatieven en digitale ontwikkelingen. Bij magazine media ontbreken die of wordt er alleszins niet genoeg over gepraat.

Magazines moeten hun intrinsieke kwaliteiten van cognitieve doeltreffendheid en hun capaciteit om interessante communities van lezers te engageren, blijven in de verf zetten. Het touchpoint ‘magazine’ blijft kwalitatief en weinig irritant voor de consument. Via deze basics kunnen magazines opnieuw een schappelijk marktaandeel bereiken.

Er zijn nu minder groepen, wat het gemakkelijker zou moeten maken om met initiatieven te komen, maar bovenal moeten er marketinginitiatieven komen. Zo krijgen wij nog bitter weinig bezoek van regies die over hun merken komen praten, laat staan dat je met journalisten kan praten over hoe zijn hun blad maken.

Al vond ik het ‘Pretty in ink’-initiatief van Roularta geweldig: zij geven onze digitale planners een abonnement op een aantal magazines. Iets waarvoor die planners sterk openstaan!

Portrait Luc Gueury - Space Luc Gueury, Print & Cinema Director bij Space

Lees ook andere meningen: