“Mediaplanners moeten magazines het podium geven dat ze verdienen”

Hoe denken mediaspecialisten over de Belgische magazine media-scene? We vroegen het hen. Bijvoorbeeld aan Nathalie Dubois, Head of Strategy bij Mindshare.

Hoe evalueert u de inspanningen van de uitgevers van magazine media in het Belgisch medialandschap?

Uitgevers van magazines zijn moedig… Ze doen er alles aan om met minder middelen toch zoveel mogelijk uit hun business te halen. Denk maar aan de consolidatie van Roularta en Sanoma, de beslissing van IP om de regie van haar magazines uit handen te geven… Al hebben ze wellicht iets te laat geïnvesteerd in de online vertaling van het printverhaal…

Maar intussen integreren ze native advertising. Ze omarmen bloggers en vloggers als journalisten waarmee ze partnerships uitbouwen. Een win-win – de uitgevers bieden een platform met bereik, de influencer brengt volgers mee naar de desbetreffende titel. Verder hebben ze heel wat inspanningen geleverd om lezers naar een online betalend model te converteren, al is dat voorlopig met matig succes. Vandaag voegen uitgevers tot slot een extra layer toe. Denk maar aan Storesquare van Roularta, vtwonen.be van Sanoma..

Op welk vlak zouden ze extra moeten investeren?

Magazinemerken en hun content/artikels zijn een sterk middel om communities te omarmen…

Er is voor hen een mooie rol weggelegd als facilitator ervan. Dat moeten ze echt als een asset zien. En misschien moeten ze durven nog een stap verder te gaan. Ze kunnen bijvoorbeeld afstappen van het pure eenrichtingsverkeer, waarbij zij de dirigent van het verhaal zijn. Openstaan voor journalisten uit de community werkt verbindend.

Verder kunnen de magazines een extra investering doen in e-commerce. En tot slot is er een rol weggelegd om de platformfunctie uit te werken. Een platform waar gericht gezocht en info geshared kan worden, en waarbij de mensen in de community op basis van reviews elkaar informeren.

Welke initiatieven op online vlak missen nog?

Van paywall naar pay will… Betalen bij magazine media is een enorme rem, terwijl dat er gewoon zou moeten bijhoren.

Hebt u via uw internationale collega’s weet van mooie voorbeelden om te volgen?

Ik ben bijzonder gecharmeerd door thehub.nl. Dit is een label waar influencers worden gecombineerd met het bereik en de autoriteit van de mediamerken.

Vindt u dat het marktaandeel van magazine media in de totale mediamix correct is?

Magazines worden ondergewaardeerd. Het trage medium volgt helaas de kortetermijnvisie van de sector soms niet… Alles draait immers om meetbare KPI’s.

Ik denk dat het de taak van de mediaplanners is om initiatief te nemen om magazines het podium te geven dat ze verdienen. Creativiteit en out of the box thinking ontstaan uit partnership. Flexibiliteit aan regiekant, durf en regels breken… daar komt het op aan.

Soms mis ik het strijdlustige ambassadeurschap van het medium…Hebben zij die de vandaag zo populaire ‘content’ hebben uitgevonden de strijdbijl begraven?

Nathalie Dubois Nathalie Dubois, Head of Strategy bij Mindshare

Lees ook wat andere media-experts te zeggen hebben: