“Mensen onderschatten hoeveel werk en aandacht er in elke pagina kruipt”

Achter elk magazine en elke magazinesite gaan vaak tientallen medewerkers en haast evenveel verschillende functies schuil. Kent u bijvoorbeeld de Chef Redactie? Wij gingen praten met Liesbeth Van Cauwenbergh, die deze rol voor NINA en Goed Gevoel verzorgt.

Chef Redactie. Dat staat er op het visitekaartje van Liesbeth Van Cauwenbergh. Door haar vertaald naar: “Ik ben verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van NINA en Goed Gevoel. Ik leid de brainstorms, hou de inhoudelijke mix, de kwaliteit van de content en het werkingsbudget in de gaten.”

Dat zorgt dag in dag uit voor het beantwoorden van 101 vragen over inhoud en beeld, meetings met de collega’s van marketing en sales, … de eerder praktische kant dus. Is dat dan het verschil met een hoofdredacteur? Liesbeth Van Cauwenbergh verklaart: “De hoofdredacteurs – An Meskens en Klaus Van Isacker – bepalen de overkoepelende strategie, zowel in print als digitaal, en houden de vinger aan de pols met wat er in de rest van onze grote mediagroep gebeurt. Ik zit gewoon elke dag op de redactie en werk op de vooruitgang van de bladen.”

Twee aspecten van dezelfde vrouw

Opvallend is ook dat Liesbeth Van Cauwenbergh zowel aan de nummers van NINA als van die van Goed Gevoel werkt. Dat blijkt geen toeval te zijn. “We hebben samen met de hoofdredactie een nieuwe strategie ontwikkeld, die tegelijk een soort redactioneel ‘kompas’ is”, zegt ze. “We hebben met beide bladen eigenlijk dezelfde vrouw voor ogen, maar spreken per titel een ander aspect van die vrouw aan. NINA is naar buiten gericht, het venster op de wereld: welke trends, ideeën, mensen kunnen me inspireren om mijn leven leuker, interessanter te maken. Goed Gevoel is eerder naar binnen gericht: mijn lichaam, mijn hoofd, mijn gezin, mijn relatie, mijn werk… Welke ideeën en mensen kunnen me inspireren om mijn leven van elke dag makkelijker, gezonder, efficiënter, en evenwichtiger te maken? Voor mij is dit een heel helder beeld, en ik vind het dus absoluut niet moeilijk om te switchen.”

“Ik bedenk en maak graag dingen”

Liesbeth Van Cauwenbergh is nog een ‘magazinemedame pur sang’. Ze werkte lang voor Flair, maar ook bij Sqills (van Sanoma) en BrandTales (van De Persgroep Advertising), twee regie-afdelingen die zich focussen op creatieve (magazine-)oplossingen voor merken.

“Ik bedenk en maak graag dingen”, zegt ze zelf over haar voorliefde. “Ik vind het nog altijd zalig om een idee dat op een bepaald moment door je hoofd schiet, een paar weken later in een mooi magazine te zien staan. Ik hou ook van de sfeer van een redactie en van het soort mensen dat er rondloopt. Aan elke redactie waar ik gewerkt heb, hou ik goeie vrienden over.”

Het is dan ook weinig verrassend dat ze blijft geloven in print. Van Cauwenbergh: “Ik denk zelfs dat de overload aan digitale prikkels en de vaak zeer dubieuze kwaliteit van online content ons daarbij een handje toesteekt. Ik denk dat mensen opnieuw behoefte zullen krijgen aan geloofwaardige, onderbouwde en goed gefilterde informatie. Maar niet los van online natuurlijk. Een sterke online propositie mag niet ontbreken.”

In die evolutie merkt ze op dat alles opschuift naar visual storytelling en video. “Op dit moment is video nog een duur medium voor een redactie”, klinkt het. “Er is dan ook een grote nood  aan mensen die heel visueel kunnen werken, en goed overweg kunnen met video, photoshop en alle snufjes van social media. Die profielen komen nu wel op de markt, maar ik zie ze nog te weinig hun weg vinden naar onze redacties.”

Verslingerd aan Wienerin

Voor iemand die zo intens bezig is met magazines, is het soms frustrerend hoe ‘licht’ mensen over magazines gaan. Ze vindt dat vaak onderschat wordt hoeveel werk en aandacht er in elke pagina kruipt. Net als het cruciale belang dat elk onderdeel van het redactioneel proces heeft: invalshoek, tekst, beeld, lay-out… Als er één schakel niet goed zit, zakt het geheel in elkaar.”

Dat merkt ze ook bij de talloze bladen die ze leest. Maar bij haar favorieten, daar zit het steevast goed: “Ik heb er veel en er komen er regelmatig bij. Ik hou van de Britse Elle en de Britse Elle Decoration omdat ze altijd voorop zijn met alles: fotografie, invalshoeken, lay-out. Ik hou ook van de Franse Elle, omdat die erin slagen om elke week een heel kwalitatief, stijlvol én toegankelijk magazine af te leveren. Stern maakt inhoudelijk heel sterke bladen; NIDO, een spin off magazine voor ouders, en NEON voor jongeren vond ik destijds heel journalistiek en goed gemaakt. Op dit moment ben ik verslingerd aan Wienerin, een Oostenrijks lifestylemagazine. Niche, maar zo goed gemaakt: inhoudelijk, vormelijk, alles is topkwaliteit!”

Liesbeth Van Cauwenbergh portrait Liesbeth Van Cauwenbergh