Cor Hospes over content marketing: een wake-up call

Van wie het boek ‘de Contentbijbel’ geschreven heeft, mag je verwachten dat hij content marketing als heilige graal ziet. Cor Hospes waarschuwt echter vooral voor een ‘fout’ gebruik van deze manier van communiceren. “Bedrijven spreken heel graag over zichzelf maar dat interesseert niemand.”

Hospes was de gast op de Advertiser’s Academy van De Persgroep Advertising over het thema. Zijn uiteenzetting was een wake-up call voor zowel uitgevers als adverteerders.

Voor die laatste groep had hij de duidelijke boodschap om hun doelgroep centraal te stellen: Bedrijven spreken heel graag over zichzelf, maar dat interesseert niemand. Mediamerken ga je nooit over zichzelf horen praten. Zij zoeken uit wat hun publiek wil weten. Daar kan je als marketeer een voorbeeld aan nemen. Of nog beter: gooi alle marketeers uit je organisatie.”

Focus op de doelgroep volstaat volgens hem evenwel niet. “Eens dat besef er is, moet je nog één voorwaarde vervullen voor je als merk een goed verhaal kan vertellen: voor je lezers wil raken, moet je eerst zelf geraakt zijn. Heel wat bedrijven hebben geen flauw idee waar ze precies voor staan. Hoe kan je dan communiceren?”

Een duidelijk oproep om terug naar de essentie van marketing te gaan dus.

Pas dan kan je als merk ook content marketing goed inzetten. In tussentijd is het volgens Hospes “verschrikkelijke content die ervoor zorgt dat mensen zich belazerd kunnen voelen, terwijl dat helemaal niet de bedoeling hoeft te zijn.” In zijn boek gaat hij verder in op hoe je als bedrijf wel mensen kunt raken en bewegen met verhalen.

Meer lezen over de Contentbijbel? Klik hier

Meer lezen over de Advertiser’s Academy? Klik hier