“Met magazines bepaal je zelf je eigen algoritme”

Op MAGnify is er ook heel wat ruimte voor research. Een van de studies die aan bod komen – Big Mag – komt dit jaar uit Nederland, meer bepaald van de Magazine Media Associatie (MMA). Research Manager Nancy Detrixhe licht een tipje van de sluier.

WEMEDIA_logo_Magnify
Kom op 3 oktober luisteren naar Nancy Detrixhe tijdens MAGnify 2019!
Schrijf u nu in via www.magnify.be

Kan u vertellen wat de drijfveren voor Big Mag waren?

De jongste jaren is digital volwassen geworden. Dat heeft er evenwel toe geleid dat de hoge verwachtingen zijn bijgesteld. En dat heeft dan weer tot gevolg dat we een herwaardering van de traditionele media kennen. Heel wat evoluties op korte tijd dus. In deze snel veranderende wereld wilden we weten wat nu juist de plaats van magazine media is voor de consument en wat er voor hem uniek aan is.

We hebben dit onderzoek dan ook best groots aangepakt. Een online community waar de deelnemers opdrachten kregen zorgde voor het kwalitatieve gedeelte. Dat vulden we aan met een kwantitatief onderzoek bij ruim 1000 mensen.

Big Mag research - MMA

Wat zijn de belangrijkste conclusies?

Ik onderscheid er drie. Ten eerste is een magazine echt me-time, een moment voor jezelf. Ten tweede is de leeservaring heel belangrijk. Er zijn geen onderbrekingen, wat zorgt voor een intensere en meer betrokken leeservaring. Adverteerders zijn hierbij geen moodkiller. En met magazines bepaal je zelf je eigen algoritme. Andere media consumeren we eerder lineair, terwijl je een magazine ter hand neemt, weer weglegt, opnieuw in bladert… Tot slot geven magazines ook voldoening. Mensen hebben het gevoel dat ze iets terugkrijgen voor het geld dat ze betalen.

Wat valt hierbij het meest op?

De kracht van magazines is niet veranderd. Me-time is altijd een belangrijke kracht van magazine media geweest en we zien ook in dit onderzoek weer heel duidelijk dat dit in het digitale tijdperk niet anders is. Maar wat me bijblijft, is dat de leeservaring zo anders is dan bij andere media. Eigenlijk is de kracht nog versterkt: de momenten worden misschien schaarser, maar des te kostbaarder. En ze contrasteren veel meer met hoe mensen andere kanalen consumeren en percipiëren

Hoe zien jullie in Nederland de toekomst van magazine media?

Uit ons onderzoek blijkt dat zeker ook de jongere doelgroepen de kracht van magazines onderschrijven. Ze consumeren meer online, maar hebben behoefte aan print. We zien de toekomst dan ook rooskleurig. Het is de combinatie van de verschillende kanalen die magazine media zo aantrekkelijk maakt: elk kanaal heeft hier zijn eigen functie. Zo is Linda niet alleen een van de grootste magazinemerken, het is ook een van de belangrijkste nieuwssites van Nederland.

Benieuwd naar de andere resultaten van het onderzoek? Schrijf u dan hier in voor MAGnify 2019

Meer over MAGnify: