Mijlpalen die de mens gelukkig maken

Een ‘bijzondere reis’ zorgt het meest voor een toename in geluk, gevolgd door trouwen en samenwonen. Ook een carrièrestap en verhuizen gaan gepaard met een groter geluksgevoel. De kinderen die het huis uitgaan en met pensioen gaan zijn de mijlpalen die het minst voor een toename van het geluksgevoel zorgen, concluderen CHOICE Insights & Strategy en Sanoma uit grootschalig onderzoek.

Elk mens maakt in zijn of haar leven een aantal belangrijke, soms levensveranderende momenten mee. Deze mijlpalen gaan gepaard met veranderingen in gedrag en gevoel. En in de meeste gevallen ook met specifieke aankopen. Om inzicht te krijgen in het geluksgevoel en het oriëntatie- en aankoopgedrag in verband met verschillende producten rondom deze momenten, heeft onderzoeksbureau CHOICE Insights & Strategy het Milestones-onderzoek uitgevoerd onder ruim 4.000 respondenten in Nederland.

Geluksgevoel verschillende mijlpalen1

Geluk is leeftijdloos

Het maakt voor het geluksgevoel niet uit of het bewuste moment dichtbij of veraf is: een bijzondere reis die vijf jaar geleden gemaakt is, heeft hetzelfde effect als een reis die nog gepland is binnen het komende jaar. Trouwen is hierop wel een uitzondering: het geluksgevoel is vooraf hoger dan achteraf. Bij verhuizen is dit juist andersom: duurt het nog langer dan een half jaar voordat men gaat verhuizen dan ervaart men in iets minder sterke mate een gevoel van geluk dan wanneer de verhuizing achter de rug is. Leeftijd heeft geen invloed op geluk: een mijlpaal, zoals trouwen, geeft op jonge leeftijd dezelfde ervaring als op latere leeftijd.

Lees ook: Baksteen in de maag 

First time mum

Uiteraard is het krijgen van een kind een van de grootste mijlpalen in een mensenleven. En een van de momenten met de meeste grote uitgaven. Daarvoor heeft Sanoma dan ook een apart onderzoek door CHOICE laten uitvoeren onder 8.900 (aanstaande) moeders. Het gelukkigst blijken de moeders in de laatste maand van hun zwangerschap en wanneer de baby 4-6 maanden oud is. Magazines blijken voor de jonge moeders in Nederland belangrijk in de oriëntatiefase voor meubels, kinderwagens en vitamines, terwijl websites veeleer een rol spelen bij hypotheken, babyvoeding en kinderdagverblijf.

First Time Mum - orientatiekanalen en timeline

Moeilijk vs. makkelijk en online vs. offline

Ook bij de andere mijlpalen horen specifieke aankopen en die beleven mensen heel verschillend. Bij samenwonen oriënteren mensen zich, niet verrassend, het meest op de aankoop van een bank (zetel), bed en hypotheek. Bij trouwen denkt men (naast hypotheek) veel meer na over bank- en spaarrekeningen. Na het behalen van een diploma of een promotie zijn veel mensen bezig met oriëntatie op studies en opleidingen enerzijds en zonvakanties anderzijds.

Op latere leeftijd oriënteren mensen zich ook in verband met stedentrips en zonvakanties en wanneer de kinderen het huis uit gaan op een nieuwe keuken en de aanschaf van een huisdier. Het moeilijkst vinden we het afsluiten van een hypotheek en oriëntatie op een opleiding/studie/cursus. Mensen oriënteren zich het langst op een scooter/brommer, motor, (nieuwe) keuken, auto en elektrische fiets.

De customer journey vindt bij sommige producten en diensten vooral online plaats. Dat geldt vooral voor de toerisme- en entertainment-sectoren, zoals een musicalbezoek, (losse) vliegtickets, stedentrip/weekendje weg en een zonvakantie. Het aankoopproces van een (nieuwe) keuken of badkamer is dan weer volledig offline, net als het afsluiten van een hypotheek.

Bron: Sanoma 

Lees ook: