Mobiel internet heeft toekomst voor magazine media

In Europa verdubbelde het aandeel van mobiel in het totale internetgebruik in een jaar tijd tot 16%; wereldwijd is dat zelfs 25%. Dat biedt mogelijkheden voor magazine media!

Mobiel internet is booming! Enkele opvallende vaststellingen:

  • Facebook haalde er in 2014 twee derde van zijn omzet uit.
  • Volgens sommige bronnen zal internet advertising (mobiel + desktop) vóór 2020 wereldwijd uitstijgen boven televisie, waarbij mobiel internet en dan met name in-app advertising het grootste aandeel inneemt.

Wat doen we precies met onze smartphones en tablets?

Mobiele apparaten als tablets en smartphones zijn wereldwijd de nummer 1 als het gaat om het checken van webmail (>70%), het weer en gebruik van sociale netwerken. Om video’s te bekijken en producten/diensten te zoeken en te kopen blijft de desktop/laptop computer vooralsnog licht favoriet.

Reclame via mobiele apparaten blijft moeilijk door het persoonlijke, intieme karakter

Maar er zijn verschillende typen advertising voor mobiel internet waarvan het gebruik en de acceptatie per regio sterk verschillen. Opvallend is het grote aandeel gebruikers dat aangeeft geen reclame gezien te hebben tijdens het gebruik van de smartphone. Er is duidelijk nog veel ruimte voor groei. Apps lijken in de meeste regio’s inmiddels aan te slaan. Location based services en video/mobiele TV staan in 2013 nog in de kinderschoenen.

Mobiel internet biedt veel kansen voor publishers, vooral op het gebied van product search. Magazine- (en kranten-) websites zijn wereldwijd namelijk de primaire bron van productontdekking. Zij staan in de ranking vóór persoonlijke aanbeveling en vóór resultaten van zoekmachines en merkwebsites.

In het licht van e-commerce is dit een zeer interessant gegeven. Publishers kunnen e-commerce in eigen beheer opzetten (zoals Hearst in Japan doet), maar merkpartnerships liggen hier veel meer voor de hand. Een belangrijke opportuniteit dus voor merkfabrikanten en marketeers.

E-commerce verschuift daarbij langzaam richting m-commerce, omdat mobiel internet ook hier almaar belangrijker wordt. Uit onderzoek van eMarketer blijkt hoe groot de interesse van consumenten voor m-commerce al is.

In al deze ontwikkelingen is vooral de groei van digitale magazines (al dan niet in-app) voor publishers belangrijk. De digitale oplages stijgen jaar na jaar, vooralsnog vooral in de US en de UK. Enkele succesvolle titels compenseren de daling in papieren oplage inmiddels door de groei in de digitale editie. PwC en Zenith schatten voor de komende jaren dan ook een stijgende omzet voor magazine media in, vooral voortvloeiend uit digitale advertising.

PwC laat zien dat er een sterke correlatie is tussen omzet uit digitale magazines en het aantal actieve tablets.

Meer weten? Bekijk het webinar over het World Digital Media Factbook.