Mobiele storytelling: wat de toekomst brengen zal

Drie zaken zullen mobiele storytelling de komende jaren vormgeven: lengte van de tekst, video en personalisatie middels AI. Dat leren ontwikkelaars van multi-channel uitgeefplatformen uit het succes en falen van de jongste prototypes van aanbieders als Google, BBC, Axios en Quartz. De eerste tijd zal vooral in het teken staan van het uittesten van nieuwe formats: trial en error, voordat merken en media echt in staat zullen zijn om de smartphone te beheersen.

Lees ook: De toekomst van de smartphone ziet er zo uit 

We staan nog helemaal aan het begin van native mobiele storytelling, waarschuwt CCI Europe, uitgeefplatformontwikkelaar. Mobiel internet heeft juist de tienerleeftijd bereikt (geboren in 2007). Maar de intieme persoonlijke aard van de smartphone, gepaard aan het almaar stijgende gebruik, de steeds ingenieuzere technologie en grotere schermen (recent de introductie van het opvouwbare scherm), maken het voor media en merken dé belofte van de toekomst.

Kwart marketingbudget naar smartphone

Met ieder jaar dat het geheim van succesvolle mobiele communicatie niet onthuld is, blijft er geld op de plank liggen. En dat kan eigenlijk niemand zich veroorloven, want marketingmensen denken binnen vijf jaar maar liefst 25% van hun budget aan smartphone marketing te besteden. Het is dan ook zaak om zo snel mogelijk formats te ontwikkelen die perfect zijn om smartphone content en native advertising via het kleine scherm aan te bieden.

Naast de in dit artikel besproken door de BBC geteste formats zijn er nog enkele andere interessante, zoals Google’s AMP Stories (Accellerated Mobile Pages), The Guardian Smarticles en Quartz’ Smart Brevity. De werking van al deze nieuwe formats leert ons de volgende lessen, aldus CCI:

  1. Video neemt het over. Geen verrassing uiteraard, maar de technologie moest het eerst mogelijk maken om de ongeduldige gebruiker op zijn/haar wensen te bedienen. Korte tekst zal vooral nog een inleiding op video zijn.
  2. Het tekstformaat van print (500-800 woorden) werkt niet op smartphone. Content zal ofwel korter dan 500 woorden ofwel langer dan 800 woorden moeten zijn. Daarin voorziet de Quartz Smart Brevity door teksten in te korten tot minder dan 500 woorden.
  3. Personalisatie door datagedreven storytelling. In de toekomst moeten we een verhaal op honderd verschillende manieren aan honderd verschillende gebruikers kunnen vertellen. AI zal hier uitkomst bieden, zoals The Guardian Smarticles nu eigenlijk al een beetje doet door lezers met behulp van algoritmen steeds nieuwe, relevante contentblokjes aan te bieden.

De magische formule op basis van deze lessen moet nog uitgevonden worden. Daar werken media- en techbedrijven hard aan, in de hoop die marketingbudgetten binnen enkele jaren te kunnen ophalen.

Bron: FIPP

Lees ook: