Mobile: goed voor vierde van marketinguitgaven in 2018

Laten we met de deur (en het slechte nieuws) in huis vallen: in 2014 had zowat de helft van de smartphone- en tabletgebruikers gedurende een maand niet op een mobiele advertentie geklikt omdat ze het aanbod niet interessant vonden (bron: Telematrics/xAd). 60 % van de smartphonegebruikers in de VS vond in-app ads dan weer storend volgens een onderzoek van Forrester.

Het geeft aan dat mobile ads nog niet tot volle rijpheid zijn gekomen. En dat ondanks het feit dat zowat iedereen ervan overtuigd is dat ze de toekomst zijn. Volgens Borrell Associates bedragen de uitgaven in mobile ads dit jaar zo’n 23 % van de digitale uitgaven in de VS en zal dat aandeel binnen vijf jaar oplopen tot maar liefst 92 %. In 2018 zal mobile advertising in 2018 volgens eMarketer zelfs goed zijn voor meer dan een vierde van de totale marketingbudgetten (in de VS)!

Daarvoor is duidelijk een mindswitch van adverteerders en publishers nodig. Zij moeten inzien dat mobile ads hun eigen wetmatigheden hebben en het niet langer volstaat om online advertenties en content naar mobile te kopiëren.

En daar komen magazine media om de hoek piepen. Zij bieden namelijk de informatieve context die ertoe leidt dat mobile ads beter herinnerd worden. Ook de merkvoorkeur en aankoopintentie liggen hoger bij mobile dan bij online.

Er blijven echter nog enkele bijzonderheden waarmee adverteerders best rekening houden:

  • Browser cookies die het surfgedrag analyseren zijn voorlopig niet voorhanden op mobile devices. Ook andere metrics zijn niet eenvormig.
  • Mobile is een combinatie van mobile websites en apps en dat zorgt ervoor dat adverteerders op beide platformen aanwezig moeten zijn.
  • De toevloed aan apps zorgt voor een enorme fragmentering van het bereik, waardoor het moeilijk is om doelgroepen te definiëren en te benaderen.
  • Mobile banners worden vaak (tot 50 %) per ongeluk aangeklikt.
  • Er zijn tal van verschillende browsers, devices en platformen, waardoor een correcte weergave van de banners technisch bemoeilijkt wordt. Standaardformaten zijn er niet.
  • Privacy blijft een issue.

Wie hiermee op de juiste manier omspringt, neemt een duidelijke voorsprong op zijn concurrenten. Binnenkort brengen we u op deze website enkele opmerkelijke en inspirerende cases.