Mobile-only: de nieuwe trend in content

Uitgevers moeten zo snel mogelijk unieke, mobile-only content gaan creëren.  Niet mobile first, geen responsive design, maar content die uitsluitend gemaakt is voor kleine schermen. Omdat consumenten massaal omschakelen naar mobile als hun ‘eerste scherm’. Afgelopen jaar steeg de tijd die mensen aan digitale media op mobiele dragers besteden met maar liefst 90%, van twee uur 19 minuten naar drie uur per dag.

comScore Digital Media consumption

Consumenten tolereren niet langer dat content, gemaakt voor desktop, op het kleine scherm gepropt wordt. De ervaring moet volledig kloppen met de specifieke eisen van het scherm en met de unieke verwachtingen van de gebruikers. Wat dat betekent?

“De mobiele gebruiker verwacht dat een bedrijf op zijn behoeften anticipeert en een relevante digitale ervaring levert”, aldus Esmee Williams, vice-president consumer en brand strategy van het succesvolle AllRecipes platform. “Die moet gepersonaliseerd, bliksemsnel, consistent over alle schermen en uitermate efficiënt zijn. Daarom overwegen we steeds alle mogelijkheden: scrollen, tappen, clicken, swipen, praten en bewegen; met als doel de beste mogelijke ervaring te leveren.”

Het belang van mobiel kan eigenlijk niet voldoende onderstreept worden. 21% van de Millennials gebruikt ondertussen geen desktop meer om online te gaan en is volledig overgeschakeld naar mobiele apparaten. De helft van de Amerikaanse consumenten zegt dat mobiel de belangrijkste bron is bij aankoopbeslissingen. Voor een derde is de smartphone zelfs het enige kanaal dat ze raadplegen (bron: Nielsen). Mobile is de toekomst en de toekomst begint vandaag.

Dat blijkt ook uit de ontwikkeling van mobile advertising. In 2013 waren de investeringen in desktop nog 3 keer zo hoog als op mobile. Slechts twee jaar later, in 2015, liggen de reclamebestedingen op beide platformen in de Verenigde Staten bijna op gelijk niveau (beiden net geen 30 miljard USD). In 2019 verwacht eMarketer een omkering van de situatie van 2013: drie maal zoveel mobile (65 miljard USD) als desktop advertising.

Het recente onderzoeksrapport “The Inevitability of a Mobile-Only Customer Experience” (Altimeter, 2015) zegt dat de meeste bedrijven niet voorbereid zijn op de veranderende rol van mobile. “Voor de overleving van hun bedrijven en om relevant te blijven moeten strategen en management de rol van mobile opnieuw invullen en dan vooral waar en hoe dit het primaire kanaal kan worden om de ‘connected consumer’ te engageren”, klinkt het in het rapport. “Consumenten verwachten dat ze alles wat ze willen ook kunnen op hun mobiele apparaat, wanneer en waar ze dat willen.”

Digital Influence Loop

Het advies van Altimeter is duidelijk: begin met behulp van big data om de ‘consumer journey’ in kaart te brengen, bouw op basis van die inzichten de passende mobiele ervaring en blijf deze vervolgens meten en optimaliseren.

Nog een tip: maak niet de fout om bij het opstellen van uw strategie ‘mobile’ gelijk te stellen aan smartphone. Met zo’n eenzijdige aanpak gaat u voorbij aan de radicale verschillen in de capaciteiten van de verschillende apparaten en de gebruiksverwachtingen van tablets en wearables.

Meer lezen? Klik hier

Het Altimeter rapport