Na augmented reality, nu virtual reality

Heeft u al een Google Cardboard naast uw computer liggen? Voor 24,99 $ heeft u hem in huis (of wacht even tot het volgende seminar waar u dit gewilde gadget waarschijnlijk gratis krijgt). Met de bijbehorende gratis app op uw smartphone zit u voor dit geld ‘first row’ bij de volgende Fashion Week Parijs, New York of London. Met naast u de modekoning(-inn)en, fashion bloggers en andere beroemdheden.

Na augmented reality, is nu virtual reality binnen bereik gekomen van de gemiddelde consument, met gratis apps en goedkope headsets. YouTube heeft al een Cardboardmodus toegevoegd voor Android devices. VR geeft de gebruiker een ervaring die interactief en beklijvend is: je bent er haast zelf bij en dat is aantrekkelijk voor media en adverteerders.

Maar is het alleen een hype? Of is het de volgende geldmachine voor mediabedrijven en andere contentmakers? Dat hangt van 3 factoren af:

  1. Zullen er snel genoeg voldoende VR-gebruikers zijn? D.w.z. mensen met een viewer
  2. Kan er geld mee verdiend worden?
  3. Wat zijn de productiekosten?

Dat laatste is zeer belangrijk, want zonder goede content zal het aantal gebruikers niet stijgen. De contentproducenten moeten er eerst in geloven. Zij kunnen op dit moment al voor relatief weinig geld (ca. 5.000 $ voor camera plus software volgens de experts) VR maken met voldoende kwaliteit. In het FIPP Innovation Report 2016-2017 staat een overzicht ‘How to choose a VR camera’ met prijzen variërend van 350 tot 60.000 $ (!).

De New York Times was iedereen voor door op 8 november 2015 zo’n 1,31 miljoen Google Cardboards te verspreiden onder zijn abonnees. Daarmee heeft het zijn eigen gebruikersbasis gecreëerd en kon het beginnen experimenteren met content. Andere mediabedrijven, zoals The Wall Street Journal en Hearst (Elle), volgden snel. En ook adverteerders springen op deze trein. De NYT begint daardoor nu al te verdienen aan VR.

Een zeer interessante en snel evoluerende trend dus.

Bron: FIPP Innovation in Magazine Media 2016-2017 / Trend spotting

Meer lezen over trends in magazine media? Klik HIER.