Na de adblocker nu ook de paywall blocker

 

De adblocker kennen we al enkele jaren. Hij zorgde ervoor dat uitgevers meer en meer richting lezersinkomsten kijken. Maar wat als ook die inkomstenbron ‘gehackt’ kan worden? Maak kennis met de paywall blocker.

Lees ook: Gaat dit advertentiemodel de vrije journalistiek redden?

Met meer dan een kwart van de surfers die een adblocker gebruiken, hebben de websites van magazine media en andere online media het de jongste jaren niet onder de markt gehad om een rendabel business model uit te bouwen en te behouden.

Niet onlogisch dus dat ze hun heil steeds meer in lezersinkomsten gezocht hebben. Paywalls waren (en zijn) daarbij de ideale oplossing: ze laten op een flexibele manier toe om surfers al dan niet toegang te verlenen tot de content. Die laatste kunnen betalen per artikel, per maand of jaar, of krijgen de digitale toegang als onderdeel van een abonnement (print + online).

Omdat surfers nieuwe technieken en technologieën online maar al te graag omzeilen, blijken ook deze paywalls niet onfeilbaar. Paywall blockers is een verzamelnaam voor de technieken om de betaalmuren te ontwijken.

Blocken kan op verschillende manieren

Het is moeilijk om een inschatting te geven van het aantal gebruikers van deze technieken, net omdat ze zo divers zijn en er niet altijd een tool voor nodig is, in tegenstelling tot bij adblockers.

Al zijn die tools er wel. Een browser als Firefox (die door 20 à 25% van de surfers gebruikt wordt) beschikt over een add-on, die simpelweg aangeklikt kan worden. De verwachting is dat ook andere browsers met een dergelijk ‘trucje’ zullen uitpakken.

Andere manieren zijn het openen van een artikel in een ‘incognito venster’ of het gebruiken van de website Outline om een artikel te lezen.

What’s next?

Vooral het gebruik van tools is er eentje waarvoor uitgevers moeten uitkijken. In tegenstelling tot de andere manier is het een volledig geautomatiseerde aanpak om paywalls te omzeilen. Een keer klikken en paywalls lijken onbestaande.

Al is er ook hier een oplossing voor: wanneer je je abonnee telkens opnieuw laat inloggen wanneer hij content wil bekijken (en de browser dus geen login en paswoord ‘onthoudt’). Nu goed, in tijden van service design en user friendliness is dat misschien niet de beste oplossing…

Dé manier om paywall blockers te counteren lijkt er een te zijn waarbij de uitgevers steeds net een stapje voor blijven en telkens op zoek gaan naar nieuwe beveiligingsmethoden op het moment dat de bestaande methode niet meer afdoend werkt.

En uiteraard kunnen ze ook naar andere manieren kijken. Misschien is een abonnement niet meer van deze tijd, maar wel een donatie (lees ook: Belgische uitgevers inspireren zich op hun buitenlandse collega’s).

Bron: Whatsnewinpublishing.com

Lees ook: