National Geographic, kwaliteit met een geel randje

National Geographic multimedia

Magazine Media blijft op zoek naar inspirerende magazines wereldwijd. National Geographic is een van die iconische merken die nog zoveel meer zijn dan een magazine. Het blad bestaat al sinds eind 19de eeuw (!). Hoe past het zich aan en blijft het na al die jaren relevant voor het doelpubliek?

In oktober 1888 (u leest het goed) verscheen de eerste editie van National Geographic als officiële uitgave van de Amerikaanse National Geographic Society. We zijn inmiddels meer dan 125 jaar verder en steeds is het blad dat zich specialiseert in natuur en reizen erin geslaagd om zich aan te passen aan de veranderende tijden.

Zo was het begin 20ste eeuw een van de eerste magazines om kleurenfoto’s af te drukken. Foto’s zijn trouwens een aspect waaraan het blad deels zijn imago te danken heeft, herinner u bijvoorbeeld de foto van het Afghaanse meisje met de groene ogen, die in 1985 de cover sierde.

De laatste twintig jaar ging het hard voor National Geographic. Enerzijds was er de lancering van de gelijknamige tv-zender, anderzijds de start van meer liefst 40 lokale uitgaven, waaronder een in het Nederlands en een in het Frans. Telkens vormt de gele rand rond het coverbeeld een baken van herkenbaarheid.

Op digitaal vlak greep het merk opnieuw fotografie aan om het verschil te maken, met name door sterk in te zetten op user generated content. Deze community telt maar liefst zo’n 650.000 leden uit 195 landen die eigen foto’s insturen en kans maken om in het magazine opgenomen te worden.

Daarnaast werkt het sterk aan de distributie van zijn video content, onder andere door de lancering van de ‘Nat Geo Play’-app, die de concurrentie met Netflix kan aangaan. Deze app moet uitgroeien tot een centraal platform met een belangrijk e-commerceluik.

In een interview vertelt Yulia Boyle, senior vice president of international media van National Geographic Society, meer over de uitdagingen waar het merk voor staat.

Bekijk het volledige interview