“ Native advertising biedt magazine media mogelijkheden”

De start van de herfst en de lancering van een nieuw sectoraanbod, de Big Wraps, is bij magazinemedia.be het moment waarop we enkele prominente mediabureaubazen naar hun mening over de evoluties in ons vak vragen. Deze keer aan het woord: Hugues Rey, CEO van Havas Media in België.

Wat is de grote troef van magazine media in het medialandschap van vandaag?

Een magazine lezen bezorgt je plezier. Als lezer heb je een emotionele link met het blad en maak je deel uit van een community. De integratie van reclameboodschappen in een kwalitatieve redactionele context vormt de grote sterkte van magazine media en maakt dat ze voor adverteerders een plaats hebben in het medialandschap.

Sir Martin Sorrell zei enkele maanden geleden dat kranten en magazines misschien doeltreffender zijn dan gedacht. Hoe reageert u hierop?

Wanneer we het over doeltreffendheid hebben, denk ik meteen aan hoe we dit meten. De kwaliteit van de dagbladpers en de magazine media is het engagement van hun lezers. Er zijn nog opportuniteiten om dat beter te meten. Eigenlijk heb je een soortgelijke indicator nodig als bij social media, waar engagement de basis van performantie vormt.

Hoe staat u tegenover packages bij magazine media?

Wie magazine media inzet, wil een precieze doelgroep bereiken in een zeer kwalitatieve context. Packages laten je toe die doelgroepen uit te breiden, wat zeer goed is als de selectiviteit behouden blijft. We hebben de Big Wraps aandachtig bestudeerd en bij sommige van de pakketten krijg je een zeer mooie selectiviteit. Bij andere is dat minder.

Zijn pakketten op doelgroep een goede manier om magazine media in de toekomst aan te kopen?

Het gaat in elk geval in de goede richting. Je komt in een context van volumes, wat eerder nieuw is voor magazine media. Bovendien verlaag je hierdoor de instapdrempel van het medium. Maar aan de andere kant staat dit ver van de natuur van magazines, waarmee je net heel doelgericht wil adverteren. Deze manier moet dus zeker nog blijven bestaan.

Welke raad geeft u de magazine media om relevant te blijven voor adverteerders?

Magazines moeten verder doen met waar ze goed in zijn, namelijk het bieden van een kwalitatieve redactionele omgeving. Verder zie ik ook een toekomst voor hen in native advertising. Ik merk heel wat vraag bij adverteerders en magazines bieden hier mogelijkheden voor. Op een voorwaarde: dat het een win-win-win is. Zowel adverteerder, uitgever als lezer moeten er baat bij hebben.

Hugues Rey, CEO Havas Media Group Belgium