Native Advertising Tech 2018 in een oogopslag

We geven het meteen toe: de term oogopslag is een beetje overdreven. Er is wel iets meer nodig om de 402 vendors die het Native Advertising Institute (NAI) verzamelde en categoriseerde op uw netvlies te krijgen. Het landschap op infographic-formaat met bijbehorend e-book geeft een zeer uitgebreid, zo niet compleet, beeld van de verschillende aanbieders. Hoewel het een welhaast onmogelijke klus lijkt, is het NAI erin geslaagd een overzichtelijk en goed gefundeerd landschap te schilderen. Verplichte kost voor iedereen die met native advertising te maken heeft.

Het NAI publiceert deze gids voor het tweede jaar. Ten opzichte van vorig jaar zijn er 130 vendors en 15 categorieen bijgekomen (in totaal 26). Alle vendors komen maar één maal in het landschap voor, in de categorie waar ze hun hoofdactiviteit hebben, maar zouden soms ook in 6 verschillende kunnen voorkomen. Het NAI heeft het overzichtelijk gehouden door dit niet te doen en keuzes te maken die in het e-book duidelijk beargumenteerd zijn.

Lees ook: de 10 meest opmerkelijke Belgische native advertising magazinecases van 2017

De 26 categorieën vallen uiteen vier gebieden:

  • type content (bv. video),
  • kanaal (bv. social media),
  • meting/data (bv. analytics) en
  • enablement (bv. content management).

Handig is dat het e-book ook definities van de belangrijkste afkortingen en gebruikte termen bevat, zodat verwarring voorkomen wordt. Het bonushoofdstuk over best practices voor programmatic en cases is ook de moeite waard om eens door te nemen.

De verwachtingen zijn dat de globale bestedingen aan native advertising zullen blijven stijgen en dat ook het aantal aanbieders zal blijven toenemen, hoewel er ook meer acquisities en consolidatie zullen zijn. In elk geval is NAI alvast begonnen aan de editie 2019.

Download de Global Guide to Native Advertising Technology 2018 hier

Technology Landscape 2018 by NAI