Clare O’Brien, senior programmes manager bij IAB UK, is een van de experts die stelt dat native advertising in 2016 zal moeten bewijzen wat het echt waard is voor marketeers. “2016 zal een beslissend jaar voor digital advertising zijn. Goed worden in content. Daarom zullen ROI en meting de grote discussie-onderwerpen van het jaar worden”, zegt zij.
Volgens de experts krijgen we in 2016 te maken met stijgende spanning tussen uitgevers en adblockers en dreigt een regelrechte confrontatie. Uitgevers zullen voor een agressievere benadering kiezen, met technologische ontwikkeling als belangrijkste wapen: adblock blockers of ‘adblocker walls’. De experts voorspellen een ‘wapenwedloop’ tussen de partijen, die zich uiteindelijk zullen realiseren dat ze consumenten moeten leren dat commercie een noodzaak is om kwaliteitscontent te kunnen leveren.
Een andere opvallende ontwikkeling in 2016 is native advertising door kleinere merken. Branded content is niet meer alleen weggelegd voor de grotere bedrijven.
Ondertussen blijven uitgevers hun productaanbod verder ontwikkelen. Zoals Time Out, dat verwacht al in 2016 de helft van zijn omzet uit native advertising te halen (33% in 2015). Volgens de uitgever schuilt het geheim van het native advertising-succes vooral in contextuele relevantie. Door met een native ad platform te werken gekoppeld aan de ad server, wordt branded content in een relevante redactionele omgeving geplaatst op pagina’s waar geïnteresseerde bezoekers zich bevinden.