Native advertising: Renault inspireert Roularta-lezers

  • Knack Native ad Renault

De lezers van Knack, Le Vif, Trends en Trends-Tendances worden sinds enkele weken uitgenodigd om een avond door te brengen met een inspirerende persoonlijkheid uit de kunst, mode, architectuur of muziek. Achter dit native advertising project zit Renault dat met zijn nieuwe Espace wil inspireren.

“Inspiratie linken aan de Renault Espace, dat was de vraag die we van de adverteerder kregen”, begint Fabienne Dewilde, Projectmanager Cross Media bij de Ideeënfabriek (Roularta), het verhaal. “Onze klant wilde onze lezers inspirerende emoties laten beleven en vandaar het idee om hen samen te brengen met inspirerende personen uit verschillende domeinen: mode, muziek, architectuur, business …”

Uiteindelijk werden zes inspirerende persoonlijkheden gekozen (o.a. Peter De Caluwé en Philippe Samyn) die elk met acht lezers een avond doorbrachten en het hadden over wat hen inspireert en motiveert. De lezers werden geselecteerd op basis van motivatiebrieven die ze instuurden na een oproep in print en online. In totaal 400 mensen stelden zich kandidaat.
“De ontmoetingen werden aangekondigd met advertenties”, gaat Fabienne Dewilde verder. “Wie deelnam aan een ontmoeting kreeg een Espace gedurende de dag van de ontmoeting en werd ’s avonds teruggebracht in dezelfde wagen, dit keer door een chauffeur.”

Ook na de ontmoetingen was er aandacht in Knack/Vif en Trends. In de magazines verscheen een verslag van de avond, terwijl dat online nog werd uitgebreid met foto’s, maar ook met filmpjes waarin de persoonlijkheden aan het stuur van een Renault Espace enkele vragen beantwoordden. Begin december worden alle filmpjes gebundeld in een uitzending van 15 minuten op Kanaal Z en Canal Z.

De actie loopt nog tot midden december en wordt vergezeld door een traditionele campagne. Momenteel wordt onderzocht hoe het concept volgend jaar kan verdergezet worden.

Meer weten of native advertising?
Lees de Magazine Media Update