New Influencer Ecosystem: bloggers vs magazines

Magnetic’s “New Influencer Ecosystem” onderzoek is als grote winnaar uit de bus gekomen bij de FIPP Insight Awards 2017.  Deze Awards belonen studies uit de hele wereld naar het gebruik van magazine media als advertentiemedium.

FIPP kende de “Passion Response Study” van Magazine Networks Australia’s en Time Inc.’s “Live the Passion” beiden een Gouden Insight Award toe. Deze studies zullen hier later uitgebreider besproken worden.

The New Influencer Ecosystem

Influencer marketing maakt steeds vaker onderdeel uit van de mediamix en deze trend lijkt alleen nog maar te groeien: 84% van marketingprofessionals wereldwijd verwacht de komende 12 maanden een campagne te lanceren met influencer marketing. Het zogenaamde ‘influencer ecosysteem’ ontwikkelt zich verder, doordat merken naarstig op zoek zijn naar nieuwe strategieën en commerciële kansen. Magnetic (de marketingorganisatie van magazine-uitgevers in het Verenigd Koninkrijk) onderzocht de rol van magazine media binnen dit ecosysteem en de impact die het medium heeft in termen van bereik en engagement in vergelijking met andere kanalen. Daarbij maakten ze onder ander gebruik van social listening.

Het onderzoek betreft drie belangrijke sectoren: mode, beauty en automotive. Magnetic ontdekte dat magazinemerken consumenten niet alleen engageren, maar dat zij wel degelijk ook bereik genereren, iets wat vaak vergeten lijkt te worden. Het diepe en rijke engagement dat magazinemerken bij lezers en consumenten on- en offline opwekken, is de reden van het succes in influencer marketing.

Enige tijd geleden besteedden we op deze website al aandacht aan het Magnetic-onderzoek, met name de conclusies betreffende mode:

Influencers zijn uitermate belangrijk geworden voor de mode-sector. Juist als het om mode gaat, luisteren mensen graag naar trendsetters met een voorbeeldfunctie, zoals bloggers en bekende personen. Merken richten hun inspanningen dan ook steeds vaker op de zogenaamde ‘fashion insiders’, die in veel gevallen zelf werkzaam zijn in de mode- en beauty-wereld. Opvallend genoeg zijn dit niet de personen met enorm veel volgers (Shakers), maar eerder een exclusieve, kwalitatieve groep (Makers)*, zogenaamde micro-influencers.

[..]

Een belangrijk voorbeeld dat Magnetic.media in het Verenigd Koninkrijk onderzocht, is de buzz rond de jaarlijkse Fashion Week, een hoogtepunt van het modejaar.Terwijl bloggers meer posts publiceerden dan magazinemerken in deze periode, bleken de laatsten in totaal wel evenveel mensen te bereiken. Bovendien werd magazinecontent gemakkelijker gedeeld dan die van bloggers, waardoor magazinemerken gemiddeld 8 interacties per post realiseerden (vergeleken met 2 per blogpost).

New Influencer Ecosystem - blogger vs magazine

Inhoudsanalyse van de posts laat zien dat de tone of voice van bloggers persoonlijker is, een zogenaamde ik-focus heeft, terwijl magazines de nadruk eerder op de lezer zelf leggen. Daardoor kunnen magazines ook positiever over merken schrijven, terwijl bloggers hun eigen mening vooropstellen. De rol van bloggers en magazines in het aankoopproces zou daardoor ook anders zijn: bloggers zijn waarschijnlijk beter in het overtuigen over specifieke producten, terwijl magazines een groter rol spelen bij het bouwen van het lange termijn merkimago.

Lees hier verder…

Banner FIPP London 2017

Ontdek meer Award-winnend research: