NFC tags en AR in magazineadvertenties: what’s in it for you?

In april 2012 verscheen de eerste magazineadvertentie die gebruikmaakte van NFC-technologie. De primeur was voor Lexus en het Amerikaanse Wired. Vervolgens duurde het bijna drie jaar alvorens de technologie in Europa werd ingezet. Adverteerder van dienst was BMW. De vier pagina’s tellende advertentie verscheen in het januarinummer van Der Spiegel Wissen (Duitsland). Wie zijn smartphone boven de pagina hield en op het scherm tikte, downloadde meteen een app die heel wat extra én interactieve content bood.

In feite is NFC (wat staat voor ‘near field communication’) een verbeterde versie van de alombekende QR-technologie, die bijvoorbeeld Duval Guillaume en Axa enkele jaren geleden succesvol inzetten. Dat is trouwens ook het geval voor augmented reality tools (waarbij eerst een app gedownload moet worden) als Blippar, Layar (gebruikt door Sanoma) én sinds kort Scanlink. Met zijn eigen AR-reader (bekijk hier het filmpje) wil Roularta Media adverteerders nieuwe mogelijkheden bieden. Zowel NFC als AR hebben wel wat in petto bij gebruik in magazineadvertenties.

Zo is er uiteraard de mogelijkheid tot interactie, wat een leuk extraatje betekent bij dit medium. Waar ze zich bij vele technologieën tot de ‘basics’ beperkt, kan de interactiviteit bij gebruik van NFC en AR zeer ver gaan. Denken we maar aan het automatisch bellen van een telefoonnummer tot en met mobiel betalen.

Voor adverteerders bieden deze digitale toevoegingen meteen ook heel wat meetmogelijkheden. Zo kan de consument van het ene medium naar het andere gevolgd worden en kan bepaald worden via welk medium een lead kwam (NFC en AR kunnen immers ook ingezet worden bij affichage, stickers, badges, flyers …). Dat biedt hen tevens de troef om de inhoud te personaliseren naargelang de ‘oorsprong’ van de consument.

Is uw interesse gewekt? Lees ook dit artikel