Nieuwe sociale media laten magazinemerken groeien

Facebook Live en Instagram blijken interessante kanalen voor magazinemerken, die hun community nog veel dichter naar zich toehalen. Zo bleek al uit de stunt van Grazia om een ‘open redactie’ te voeren met de hulp van Facebook Live. En ook concurrerend modemagazine Glamour is op de kar gesprongen en wist in zes maanden tijd een half miljoen volgers toe te voegen op sociale media. De belangrijkste bijdragers aan dit succes? Facebook Live en Instagram.

Sociale media zijn een logisch verlengstuk van magazine media. Lezers maakt het niet zoveel via welk kanaal hun interesses gevoed worden, als de afzender maar betrouwbaar is en kwaliteitscontent brengt. Zo gaan magazines van ‘months to moments’ zoals een topman van Hearst het uitdrukt. Kennelijk is de stap naar sociale media (en daarmee video) voor mode/beauty-bladen gemakkelijker genomen dan voor veel andere magazinesectoren.

Glamour experimenteert met Facebook Live sinds begin 2016 en is nog volop bezig de strategie verder te ontwikkelen. Een mooi voorbeeld is de wekelijkse 50 minuten durende sessie van de Glamour beauty-redactrice via Facebook Live waarin schoonheids-, haar- en make-up-adviezen gegeven worden. Deze sessies trekken gemiddeld 25.000 kijkers die meer dan 20 minuten blijven kijken.

Glamour New Look Instagram

Een ander voorbeeld is de samenwerking met fashion retailer New Look. Voor de Lente/Zomer collectie gebruikte het merk Instagrambeelden van Glamour-redactrices in hun favoriete stukken uit de collectie. Dit werd gecombineerd met een instore event met Facebook Live streams.

Volgens Glamour is het succes vooral te danken aan de kwaliteit van de content en het feit dat voor elk platform exclusieve content geproduceerd wordt.  Voor hun jaarlijkse ‘Woman of the Year Award’ is Instagram de plaats waar je foto’s van de winnaars ziet, terwijl met Facebook Live verslag wordt uitgebracht van de rode loper.

Meer weten? Klik hier