Oh!mymag, wanneer url’s magazinetitels worden

Ohmymag! coverFrankrijk blijft een magazineland bij uitstek. Wanneer daar een website en een magazine samengaan tot een multimediaal concept, volgen we dat in ons land maar best van dichtbij. Want als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel.

Op 4 september ging uitgever Prisma Presse in Frankrijk over tot de fusie van de nieuwssite Oh!mymag en het magazine As You Like. En dat is toch wel opmerkelijk. Bij ons weten gaat het om de eerste fusie tussen een magazine en een website, al waren er eerder al diverse voorbeelden van sites die hun merk ook op papier gingen doortrekken.

Ook inhoudelijk is Oh!mymag bijzonder. Het presenteert zich immers als hét vrouwelijk social kanaal, maar doet eigenlijk niet veel meer dan de info die ‘hot’ is op social media herverpakken. Content curation heet zoiets in vaktermen. Het doet dat in een vorm die uiterst deelbaar is (‘how to’-videootjes, inspirerende mode-fotoreeksen…).

Duidelijke ambitie

En het moet gezegd: de aanpak werkt. Maandelijks is de site goed voor 8,2 miljoen unieke bezoekers. Zelfs naar Franse normen is dit behoorlijk wat. Interessant voor zowel uitgever als adverteerders: het mediamerk trekt vooral vrouwelijke Millennials aan.

Hiermee is de ambitie van Ohmymag meteen duidelijk. Door de titel ook op papier uit te brengen (en zo As You Like als merk te vervangen) wil het zich positioneren als sterkste merk bij vrouwen tussen 18 en 35.

Het luisterde daarbij goed naar de raad van Juan Señor en kiest voor een maandelijks publicatieritme en een stevig aantal pagina’s. 160 pagina’s geven het magazine meteen een wat luxe look mee. De prijs wordt echter opvallend laag gehouden: 3 euro per nummer (hier volgt het Señors raad dus niet). In totaal verspreidt Ohmymag 120.000 exemplaren.

Print meets online

Het magazine kreeg ook wat van de look ’n’ feel van de website mee. Zo zijn de pijlers ‘style’, ‘beauty’, ‘culture’, ‘food’, ‘news’ en ‘lifestyle’ nu ook op papier de grote inhoudelijke blokken, hanteert het blad een toon die meer ‘fun’ moet uitstralen en wordt dat ook in de lay-out doorgetrokken. Getuige ook de vierkante vorm van het blad en de mix tussen mat en glanzend papier.

Benieuwd of Ohmymag zo uitgroeit tot een van de mooiste huwelijken tussen print en online.

MAGnify 2017 logo

Meer inspiratie vindt u bij deze magazines:

Magazine Media

Bedankt voor uw bezoek aan magazinemedia.be

Wilt u automatisch iedere maand de beste selectie uit al het nieuws, de cases, de research en inspirerende voorbeelden rond magazine media.

Schrijf u dan direct in op de maandelijkse Magazine Media nieuwsbrief: