Online and offline do blend

Christian Van Thillo, topman van De Persgroep, staat al decennialang bekend om zijn voorliefde voor papier, ook sinds het internet aan z’n opmars begon. “Sommigen vinden mij de grootste gek in de Benelux”, zo verwoordde hij het zelf.

Bij de opening van het 24Festival in Nederland liet de mediagigant in z’n kaarten kijken wat het digitale betreft. “Online and offline do blend, and it’s happening now!”, klonk het. Hij legde er de nadruk op dat enkel het bouwen van mediamerken telt, ongeacht de contentdrager. Van Thillo voegde eraan toe: “In een dergelijke context hoef je niet wakker te liggen van de daling in papieren oplages. En moet je je advertentiemodel in vraag durven stellen.”

Ook over het business model van digitaal liet hij zich uit. “Het is nog niet volledig duidelijk, maar je voelt dat het eraan zit te komen.” Bij De Persgroep zijn de online inkomsten flink aangegroeid in vergelijking met radio en geprinte magazines. Van Thillo haalde de strategie van de nieuwsmedia De Volkskrant en De Morgen aan om aan te geven hoe het moet: pluszones die abonnees heel veel extra content geven, investeren in video, het automatiseren van trading (niet te verwarren met automated trading), big data door structureel onderzoek, sports betting en food services.

Van Thillos mening kreeg heel wat navolging tijdens de talkshow die magazines.nl organiseerde met een groot aantal kopstukken uit de Nederlandse mediabedrijven. Hierin kwam duidelijk naar voren dat de magazinemerken in Nederland aan een sterke multiplatform-toekomst bouwen. De deelnemers aan de talkshow waren het erover eens dat de media in een transitie- of transformatiefase zitten. En dat de toekomst zeker nog verrassingen in petto heeft, zoals de iPad, die mediabedrijven kansen bieden en waarop ze zullen moeten blijven inspelen. “Er komt geen einde aan”, sprak Leo Schaap van Veen Media. “We moeten gewoon accepteren dat we het niet weten.” Zoals Peter de Mönnink het uitdrukte: “Veranderingen zijn de nieuwe werkelijkheid.”

Lees er meer over hier.