Onze Belgische juryleden over de Epica Awards

Vorige week werden in Berlijn de Epica Awards uitgereikt. Niet de zoveelste creatieve prijzen, wel awards die worden uitgereikt door mensen die er iets van zouden moeten kennen, namelijk vertegenwoordigers van de vakpers. Zoals onze landgenoten Damien Lemaire (hoofdredacteur van MM) en Wim De Mont (adjunct-hoofdredacteur van Pub). We stelden hen vier vragen en kregen acht verschillende antwoorden terug.

Welke campagne was uw favoriet?

Wim De Mont: “Eén coup de cœur, dat is moeilijk. Een Poolse reclame voor de verkoopsite allegro.pl was wel mooi, net als de ‘Timeless’-spot voor Lacoste, ‘Beyond Money’, die net geen 18 minuten durende ‘spot’ voor Santander, ‘Alien’, een ook al in Spanje gemaakte spot voor Ikea en, al hou ik van hippe koffiebars, een Britse spot voor McDonald’s die lacht met hippe koffiebars. Moet kunnen! Knap was het gebruik van Instagram in een campagne voor het goede doel, ‘Like My Addiction‘. En meer een event of statement dan een advertentie, al is het eigenlijk een campagne voor een investeringsfonds: de ‘Fearless Girl’ die in Wall Street de bekende stier uitdaagt.”

Damien Lemaire: “Mijn absolute coup de coeur: ‘Kolshik’ van Leningrad, een serieuze kanshebber voor de GP Film.

Daarnaast kies ik voor een echt buitenbeentje, dat hopelijk de creatieve en mediabureaus of de media zal inspireren: ‘The Mass-Media Brothers’ van Dentsu Japan voor The Shizuoka Shimbun & Broadcasting System…”


Welke trends viel u op bij het beoordelen van de finalisten van de Epica Awards?

WDM: “Een op een apothekersschaaltje afgewogen analyse van de Epica Awards is dit niet. Maar een paar trends, in willekeurige volgorde, vallen toch wel op.  Zo zijn er steeds vaker films in lang formaat, in een enkel geval zelfs met een heuse filmpremière (een Spaanse campagne voor Santander Bank). Dat is vaak cinemareclame, maar is ook bedoeld voor een online leven. Aliens, grootouders, kinderen en katten doen het nog steeds goed, met wisselend succes. En te gemakkelijke successen worden afgestraft, je ziet steeds vaker reclame met een achterliggende, dieperliggende boodschap (die bv. inspeelt op actuele situaties/evoluties), zoals vluchtelingen, diversiteit enzovoort.”

DL: “De meest opvallende trend was… het geweld van bepaalde inzendingen. Soms heel hard, zoals bij ‘False Alarm’ van The Weeknd in Music Video; soms subtieler of eerder suggestiever, zoals in ‘Evan’, een van de twee Grand Prix Film. Paradoxaal genoeg kan geweld ook heel mooi en zelfs verleidelijk zijn. Het bewijs, de ‘Kolshik’-campagne…”

De Belgen deden het goed. Een verklaring?

WDM: “Belgische campagnes deden het goed tijdens de Epica Awards: tien nominaties, negen bekroningen! En dan hebben een paar gerenommeerde Belgische bureaus niet eens deelgenomen, anders was de ‘buit’ voor ons land zeker nog groter geweest. Tja, Belgische campagnes die in het buitenland worden bekroond zijn vaak humoristisch of emotioneel sterk, en tezelfdertijd ook erg intelligent. Campagnes met een twist, zeg maar. Die blijven vaak langer hangen.”

DL: “De creaties en vooral de cases (de ‘reclame van de reclame’, zoals ik ze vaak definieer) waren goed. Zo eenvoudig is het. Die case studies zijn tegenwoordig onontbeerlijk om een award in de wacht te slepen en ondanks onze traditionele ‘beperkte budgetten’ slagen we er toch in eruit te springen op dit vlak. Dat is positief. Creativiteit is overal, op alle niveaus en in elk stadium van het proces…”

Wat met Print?

WDM: “Er waren dit jaar te weinig inzendingen in de printcategorie, naar mijn mening. Het goud voor een campagne van Der Tagesspiegel toont nochtans aan dat je met één enkele prent een sterk beeld de wereld kunt insturen die bovendien heel duidelijk verwijst naar dat medium zelf. Vaak ben je na een dag vergeten voor welk merk een bepaalde advertentie of televisiespot reclame maakte, je herinnert je enkel nog het beeld. Met advertenties als die voor Der Tagesspiegel ga je dan niet snel vergeten.”

DL: “Klassieke print (pers en affichage) is dood. Of zijn dagen zijn alvast geteld. Als ex-copywriter hoop ik echt dat de slinger niet veel verder doorslaat (gelukkig is alles cyclisch en al zeker de reclame die zich inspireert op modes en trends). Dat hij die geen plezier vindt in de advertenties

‘Coin’‘Pencil’‘Lighter’ en ‘Paperclip’ van DDB Berlin voor de SUV’s van VW me het eerste potlood toewerpt!”

Meer inspiratie nodig?

Magazine Media

Bedankt voor uw bezoek aan magazinemedia.be

Wilt u automatisch iedere maand de beste selectie uit al het nieuws, de cases, de research en inspirerende voorbeelden rond magazine media.

Schrijf u dan direct in op de maandelijkse Magazine Media nieuwsbrief: